سیاسی

مجلس نمایندگان آمریکا «قانون جلوگیری از بر هم زدن ثبات عراق» را تصویب کرد

به موجب مصوبه جدید مجلس نمایندگان امریکا رئیس جمهور این کشور حق دارد هر فردی را که به هر نحوی به ثبات عراق آسیب می زند تحریم کند.

میدل ایست نیوز: چند روز پس از آنکه وزارت خزانه داری امریکا با صدور حکمی چهار چهره عراقی را که وجه مشترک همه آنها قرابت با ایران بود تحریم کرد، روز جمعه هم مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا «قانون جلوگیری از بر هم زدن ثبات عراق» را تصویب کرد.

در حالی که بغداد کمیته ای ویژه برای بررسی حکم تحریم امریکا تشکیل داده ــ البته ترکیب کمیته اعلام نشده ــ و رسانه های عراق از وجود ده ها شخص دیگر در لیست های بعدی تحریم سخن می گویند، بانک مرکزی عراق با اشاره ضمنی دولت دستور توقیف حساب های این چهار نفر را صادر کرد و این در عمل معنایی جز پذیرش حکم صادره از سوی ایالات متحده ندارد.

قانون «جلوگیری از بر هم زدن ثبات در عراق» به رئیس جمهور امریکا اجازه می دهد که «هر فرد خارجی را که به صورت عامدانه در پی دست زدن به اقدامی خشونت آمیز است وبه هر نحوی بر صلح و ثبات در کشور عراق یا دولت عراق و وضعیت دموکراتیک این کشور یا تلاش های بزرگ برای تقویت اقتصاد و اصلاحات سیاسی در این کشور یا کمک های انسانی به ملت عراق تأثیر منفی می گذارد تحریم کند».

این قانون همچنین وزیر امور خارجه امریکا را مأمور کرده که «سالانه لیست دقیق گروه های مسلح و شبه نظامیان یا نیروهای نیابتی در عراق یا گروه هایی که کمک های لجستیک یا نظامی یا مالی از سپاه پاسداران ایران می گیرند یا در عراق دست به اقدامات تروریستی می زنند را تهیه کرده و معین کند که آیا باید آنها را تحریم کرد یا نه».

«حسین علاوی» استاد امنیت ملی دانشگاه نهرین، به «الشرق الاوسط» گفت که این قانون نوعی التزام دولت امریکا به حمایت از عراق و حفظ امنیت و ثبات این کشور همچون مسئولیتی اخلاقی و ائتلافی سیاسی با دولت عراق و تعهد سیاسی به حفظ امنیت و ثبات این کشور است.

او گفت که تصویب این قانون اقدام امریکا برای بیرون نهادن عراق از نزاع ایران و امریکاست و افزود که دولت امریکا در قبال عراق سیاست ارتباط تنگاتنگ را پیش گرفته که قرار بود در زمان «جورج بوش» اجرا شود اما در دولت «باراک اوباما» در آن وقفه افتاد و تأثیر بسیار بدی بر عراق نهاد.

«سعید الجیاشی»، کارشناس امنیتی، نیز گفت که اگر این قانون در مجلس سنا و کاخ سفید تأیید شود به معنای تغییر اساسی اوضاع در عراق است و افزود که امریکا به دستاویز این قانون می تواند هر کسی را که در عراق مخالف پروژه خود تشخیص دهد از راه بردارد.

او افزود که «برهم زدن ثبات عراق» مفهومی سیال است که امریکا می تواند هر تفسیری از آن داشته باشد و اظهار داشت که این قانون دو سال است که در حال بررسی است و تصویب آن در شرایط کنونی می تواند به نزاع ایالات متحده با ایران مربوط باشد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا