سرخط خبرهاسیاسی

نقل و انتقالات در پایگاه‌های حشدالشعبی در پی حمله هوایی به آمرلی

گروه‌های نظامی وابسته به حشدالشعبی عراق، پس از حمله هوایی به پایگاه آمرلی استان صلاح الدین دست به نقل و انتقال تسلیحات سنگین و موشک‌های خود زده اند.

میدل ایست نیوز: حملات مکرر به مواضع و مراکز نظامی گروه‌های مسلح وابسته به سازمان حشدالشعبی در عراق به ویژه در مناطق آزاد شده از چنگال گروه تروریستی داعش، به نگرانی این گروه‌ها نسبت به احتمال انجام حملات جدید به خصوص به گروه‌های دارای رابطه نزدیک‌تر با ایران، دامن زده است.

در 20 ماه جاری، پرنده‌ نظامی نانشناسی اقدام به بمباران پایگاه الشهداء وابسته به گردان‌های حزب الله عراق در شهر آمرلی در استان صلاح الدین کرد که در نتیجه آن، شماری از فرماندهان سپاه پاسداران ایران و نیروهای عراقی کشته و زخمی شدند.

این هدف‌گیری از اطلاعات دقیق نیروهای امریکایی درباره تحولات میدانی عراق حکایت دارد، امری که افزایش نگرانی‌های گروه‌های مسلح عراقی از تکرار حملاتی این چنینی را به همراه داشته است.

حمله به پایگاه آمرلی، نخستین بار نیست که در عراق اتفاق می افتد، بلکه پیشتر نیز مراکز نظامی گروه‌های مسلح عراقی هدف حملات هوایی امریکا قرار گرفته است همانطور که مواضع این گروه‌ها در سوریه نیز آماج حملات هواپیماهای امریکایی و اسرائیلی قرار گرفت.

این گروه‌ها ارتباطات واضح و روشنی با سپاه پاسداران ایران دارند و به طور پیوسته، رهبران گروه‌های مذکور جلساتی را با «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران برگزار می کنند.

نگرانی عمیق

بنا به گفته منابع نزدیک به حشدالشعبی، همه گروه‌های مسلح همسو با ایران از حملات احتمالی هواپیماهای امریکایی بیم دارند، این نگرانی موجب شده است تا این گروه‌ها دست به تغییر مواضع نظامی و تخلیه برخی از پایگاه‌های اصلی خود بزنند.

یکی از این منابع که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با خبرنگار الخلیج اونلاین تصریح کرد: «اغلب گروه‌های وابسته به حشدالشعبی پایگاه‌های اصلی خود را تغییر داده و اقدام به تخلیه موشک‌ها و تسلیحات سنگین خود از آن کرده است.»

وی در همین رابطه، افزود: «این تسلیحات به مناطق دیگر انتقال داده شد تا از حملات هوایی امریکا و اسرائیل در امان باشند.»

منبع مذکور در ادامه گفت: «عملیات تخلیه و تغییر مواضع نظامی در نیمه شب و با استفاده از راه‌های پر پیچ و خم و مملو از درخت انجام می شود تا مواضع جدید مورد شناسایی قرار نگیرد، همچنین برخی از گروه‌ها هم برای اینکه جلب توجه نکنند، دست به ساخت پایگاه‌های بزرگ به ویژه در مناطق صلاح الدین و نینوی در شمال عراق نمی زنند.»

این منبع نزدیک به حشدالشعبی اظهار داشت: «برخی از گروه‌های مسلح حشدالشعبی، تسلیحات سنگین و موشک‌های خود را در عمق 3 متری زیر زمین انبار می کنند و شمار نیروهای خود در اطراف این پایگاه‌ها را کاهش داده و در نزدیکی مواضع نزدیک به شهرها و روستای مسکونی مستقر کرده اند.»

سکوت دولتی

در حالی که گروه‌های وابسته به حشدالشعبی نگران حملات جدید به پایگاه‌های خود هستند، سکوت مقامات دولتی و رهبران نظامی عراقی در قبال حمله به پایگاه آمرلی، توجه تحلیل گران و ناظران امر را به خود جلب کرده است به طوری که حشد الشعبی پس از انفجار پایگاه مذکور، اعلام کرد که آتش‌سوزی غیرعمدی در سوخت جامد علت این انفجار بوده است.

در همین رابطه، «رعد هاشم»، تحلیلگر سیاسی عراقی اعلام کرد: «گروه‌های وابسته به حشدالشعبی از افزایش تنش با نیروهای امریکایی اجتناب می کنند.»

وی در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین اظهار داشت: «تصمیم حشدالشعبی در عدم افزایش تنش با نیروهای امریکایی، پس از مورد هدف قرار گرفتن پایگاه آمرلی از سوی پهپادی ناشناس و عدم اذعان حشد به این حمله، روشن می شود.»

پایگاه نظامی الشهداء در منطقه آمرلی که وابسته به تیپ 16 نیروهای حشد الشعبی است پیشتر هدف پرتاب راکت یک هواپیمای بدون سرنشین ناشناس قرار گرفت و در نتیجه آن عده کشته و زخمی شدند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا