اجتماعیسرخط خبرها

توصیه های سرکنسول ایران در کربلا به زایران اربعین: ورود بدون ویزا به عراق حداقل سه سال زندان دارد

سرکنسول ایران در کربلا به کسانی که در پی شرکت در مراسم زیارت اربعین هستند توصیه های مهمی ارائه کرد.

میدل ایست نیوز: «میرمسعود حسینیان»، سرکنسول ایران در کربلا، تصریح کرد که عراق یک کشور با حاکمیت، قوانین و شرایط خاص خود است و لازم است تا زائران در طول راهپیمایی اربعین قوانین و مقررات این کشور را به دقت رعایت کنند.

وی در نشستی با مدیران و مسؤولان بخش اخبار خارجی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در ارتباط با راهپیمایی میلیونی اربعین افزود، با توجه به حساسیت‌های دولت عراق برای ورود اتباع دیگر کشورها به این کشور در صورت ورود به این کشور بدون ثبت مهر ورود در مبادی یک ورود غیرقانونی حساب شده و حداقل سه سال زندان در پی دارد و لازم است زائران برای جلوگیری از بروز مشکل نسبت به ممهور شدن گذرنامه خود به مهر ورود و خروج عراق و ایران اطمینان داشته باشند.

بخش اول این مصاحبه در ارتباط با زمینه‌های لازم برای قبل از سفر و تهیه مقدمات و مدارک مورد نیاز بود که روز یکشنبه منتشر شد.

سرکنسول ایران در کربلا در ارتباط با مواردی که لازم است تا زائران اربعین در حین سفر به آن توجه داشته باشند، گفت، پس از دریافت گذرنامه معتبر و بیمه نامه و همراه داشتن مدارک مورد نیاز و نداشتن اشیا و داروهای ممنوعه و رعایت موارد پیش گفته زائران از مبادی قانونی ایران با زدن مهر خارج شده لازم است در مبادی ورودی عراق نیز گذرنامه خود به مهر ورود به این کشور ممهور کنند.

این مقام کنسولگری ایران در کربلا ادامه داد: بعد از ورود به عراق از گرفتن عکس از مراکز مهم و حساس این کشور مانند پست‌های ایست و بازرسی (سیطره) موجود در مسیر و یا ساختمان‌های دولتی و نظایر آن خودداری شود و باید در نظر داشت که ضمن رعایت موارد حفاظتی و ایمنی از گرفتن امانت و هدیه از سوی افراد ناشناس نظیر کتاب، بسته، خودکار، کادو و ساک خودداری کرده و در این زمینه هوشیاری خود را افزایش دهند.

حسینیان خاطرنشان کرد: در طول مسیر زائران گرامی بهتر است ضمن رعایت موازین بهداشتی برای حفظ سلامتی خود در طول مراسم از گرفتن مواد غذایی از افراد یا اماکن ناشناس و سیار خودداری کرده و از لوازم شخصی خود مانند لیوان استفاده کنند و حتی الامکان از غذاهای مانده و یا باز و فله استفاده نکنند.

وی گفت، با توجه به اینکه در طول مسیر موکب‌های مختلفی نسبت به پذیرایی از زائران با مواد غذایی مختلف اقدام می‌کنند لازم است تا زائران با توجه به فصل گرما و وضعیت شخصی خود از خوردن غذاهای متنوع و ترش و شیرین و یا چرب و نظایر آن به جهت جلوگیری از بهم ریختگی وضعیت گوارشی خود خودداری کنند.

سرکنسول ایران در کربلا ادامه داد، با توجه به وجود سرویس‌های بهداشتی در طول مسیر راهپیمایی لازم است تا زائران ضمن رعایت موازین بهداشتی صابون‌های شخصی به همراه داشته باشند و از آن استفاده کنند.

حسینیان در ادامه توصیه‌های خود برای زمان سفر و پیاده روی اربعین در عراق با تاکید بر ضرورت احترام به تقدس اربعین در عراق و عدم ارتکاب مواردی نظیر تکدی گری، پوشیدن لباس‌های نامناسب و تنگ، استفاده از چادرهای رنگی، مانتو و روسری، استعمال قلیان در طول سفر تاکید کرد: علاوه بر این با توجه به آداب و سنت‌های رایج در عراق لازم است تا زائران در طول سفر برخی رفتارهای اسلامی را نظیر احترام به بزرگترها، رعایت حقوق دیگران و همسفران و خوش برخوردی را ملکه خود کرده و در نظر داشته باشند که اربعین یکی از شعائر اسلامی است و رعایت نکردن این موارد موجب حساسیت مردم عراق می‌شود.

وی ادامه داد که در همین حال لازم است تا زائران در طول سفر در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی موکب ها مانند نماز جماعت و نظایر آن حضور فعال داشته و از این سفر و فضائل آن برای تزکیه نفس و افزایش اطلاعات خود در ارتباط با قیام امام حسین (ع) و فلسفه آن استفاده کنند.

سرکنسول ایران در کربلای معلا تاکید کرد: یکی از مواردی که در طول راهپیمایی از سوی برخی زائران رعایت نمی‌شود تغییر مسیر پیاده روی از نجف به کربلا است و در سال‌های قبل با توجه به ورود بعضی از زائران به مسیرهای خودرویی و سرعت بالای رانندگان و بی احتیاطی آنان در این مسیرها مشکلاتی برای زائران ایجاد شده است که در صورت استفاده از مسیرهای پیاده چنین مشکلاتی از بین می‌رود.

حسینیان با اشاره به فعالیت برخی جریان‌های فکری در زمان اربعین در طول مسیر و ورود آنان به بحث‌های سیاسی تاکید کرد که علاوه بر این لازم است تا حاضران در این مراسم که از تولید و پخش برخی شایعات که از مهم‌ترین روش‌های دشمنان برای تخریب روحیه و ایجاد تفرقه در بین افراد است خودداری کرده و اخبار و اطلاعات لازم را از مقام‌های موثق و مسؤول دریافت کنند.

وی بر ضرورت رعایت و حفظ اموال و لوازم شخصی از سوی زائران در طول سفر تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود هزاران موکب مختلف در طول مسیر زائران از موکب‌های معروف و شناخته استفاده کنند و از ورود به صورت تنهایی به منازل شخصی خودداری کرده و در هنگام استراحت مراقب وسایل و لوازم خود باشند و هنگام ترک موکب ها نیز لوازم خود را کنترل کنند تا از جا ماندن آنها جلوگیری شود.

این مقام ایرانی ادامه داد: زائران هنگام حضور در موکب ها لازم است تا توقعات خود را کاهش داده و در نظر داشته باشند که مسؤولان این موکب ها تمام تلاش خود را برای ارائه بهترین خدمات و فراهم کردن زمینه‌های آرامش و استراحت حاضران در مراسم اربعین به کار می‌گیرند و این نکته را نیز در نظر داشته باشند که ما میهمان هستیم و عراقی‌ها میزبان و ما از مردم عراق طلبکار نیستم تا انتظارات خارج از عرفی داشته باشیم.

حسینیان ادامه داد: لازم است تا زائران هنگام حضور در موکب‌های عراقی از دست اندرکاران آنها تشکر کرده و در صورت امکان هدایایی نیز به آنان تقدیم کنند و در صورت امکان نیز به آنان در ارائه خدمات به زائران کمک کنند تا همدلی و وحدت بیشتری در این مراسم جلوه کند.

وی افزود، زائران برای قرار گذاشتن با دیگر دوستان و همراهان خود در مقابل ستون‌هایی با شماره‌های غیررند استفاده کنند چون ستون‌هایی که با شماره‌های رند نامگذاری شده اند بسیار شلوغ بوده و یافتن افراد در اطراف آنان با مشکل مواجه می‌شود.

سرکنسول ایران در شهر مقدس کربلا با تاکید بر رعایت موازین بهداشتی در مسیرهای راهپیمایی و نریختن زباله و اشغال در آن و استفاده از سطل‌های مخصوص زباله برای حفظ بهداشت عمومی با توجه به حضور میلیونی در این مراسم تاکید کرد: یکی دیگر از مواردی که لازم است تا زائران در نظر داشته باشند خودداری از دریافت غذاهای اضافی به خاطر گرما و جلوگیری از اسراف و نظر به حضور میلیونی زائران در این مراسم است.

حسینیان در پایان بر ضرورت در نظر داشتن ارزش ریال ایران در برابر دینار عراق از سوی زائران با توجه به نوسانات موجود تاکید کرد و گفت: ارزش دینار عراق در حال حاضر ۱۲ برابر ریال ایران است و به همین خاطر کالاها و خدمات در عراق برای ایرانیان بسیار بالا به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد، زائران در طول مسیر در صورت استفاده از خودرو و وسایل نقلیه لازم است تا شماره خودرو و نوع آن را و در صورت امکان نام و شماره راننده را داشته باشند تا در صورت بروز مشکل و مواردی نظیر جا مانده لوازم آنان بتوان به آنان کمک کرد.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا