اجتماعیاقتصادی

کردستان عراق، پناهگاه امن شبکه های تجارت انسان

یک نهاد مدنی عراقی از کشف 27 شبکه تجارت انسان در بغداد و چند استان دیگر خبر داد که مرکز اکثر آنها در اقلیم کردستان عراق است.

میدل ایست نیوز: یک نهاد مدنی در عراق از کشف 27 شبکه تجارت انسان در بغداد و چند استان دیگر طی پنج ماه گذشته خبر داد و خواستار تلاش برای کمک به قربانیان این شبکه ها شد.

مرکز «دیده بان عراقی قربانیان تجارت انسان» در بیانیه ای اعلام کرد که این مرکز در فاصله میان اول فوریه تا اول ژوئیه 2019 توانسته 27 شبکه تجارت انسان و 6 مورد تجارت انسان جدا از این شبکه ها را در بغداد و دیگر استان های عراق شناسایی کند.

این مرکز در گزارش خود تأکید کرده که اکثر قربانیان این شبکه ها زنان بوده اند و برای استفاده در شبکه های فحشا از آنها استفاده می شده است.

براساس این گزارش قربانیان این شبکه ها اعم از مرد و زن در معرض انواع خشونت های جنسی قرار گرفته اند.

این گزارش تأکید کرده که اکثر این شبکه های تجارت انسان اقلیم کردستان را پناهگاهی امن برای فعالیت های خود قرار داده و طعمه های خود را به این منطقه کشانده و ربوده اند.

یکی از این قربانیان «س. ا.» (21 ساله) درباره نحوه کشیده شدنش به این شبکه ها گفته که کاربر یک صفحه در فیسبوک او را متقاعد کرده که از بغداد به اربیل و سپس به دهوک برود و آنجا پنج نفر او را متقاعد کرده اند که در ازای گرفتن 4 میلیون دینار عراقی (3.800 هزار دلار) یکی از کلیه های خود را به آن بفروشد، هرچند در نهایت فقط یک دهم این مبلغ به وی پرداخت شده است.

این گزارش تأکید کرده که 7 شبکه در سلیمانیه فعالیت دارند و قاچاقچیان آنها در چند استان عراق حضور دارند و از طریق شبکه های اجتماعی طعمه های خود را گرفتار می کنند.

این مرکز در گزارش خود افزوده که در کنار تجارت اعضای بدن، استفاده از زنان و کودکان برای فحشا بیشترین مورد تجارت انسان در مییان این شبکه هاست و روزانه ده ها زن و کودک وارد شبکه فحشای محلی و بین المللی می شوند.

در این گزارش همچنین از استفاده از این قربانیان برای کارهای شبیه بردگی و همچنین مصاحبه با 6 فرد افریقایی و آسیایی که در دوره کار در عراق در معرض انواع خشونت ها ازجمله خشونت جنسی قرار گرفته اند نیز سخن گفته است.

این مرکز خواستار توجه جدی مبارزه با تجارت انسان و رسیدگی به قربانیان جنایات ازراه تأمین زندگی مناسب و کمک های پزشکی و روانی و مادی و تأمین فرصت شغلی برای آنان و برخورد قاطع با مرتکبان چنین جنایاتی شده است.

منبع
دیده بان عراقی قربانیان تجارت انسان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا