سرخط خبرها

ایران و روسیه در خلیج رزمایش مشترک برگزار می کنند

فرمانده نیروی دریایی ایران از رزمایش مشترک ایران و روسیه در منطقه اقیانوس هند خبر داد.

میدل ایست نیوز: فرمانده نیروی دریایی ایران اعلام کرده است که کشورش به همراه روسیه قرار است به زودی در آب های جنوبی رزمایش نظامی برگزار کنند.

شبکه العالم در گزارشی با اعلام این مطلب به نقل از دریادار «محمدحسین خانزادی»، فرمانده نیروی دریایی ایران، آورده است: «بر اساس توافقات صورت گرفته ایران و روسیه در آینده نزدیک در منطقه اقیانوس هند (دریای مکران، تنگه هرمز و همینطور خلیج فارس) رزمایش برگزار می کنند.»

فرمانده نیروی دریایی ایران که برای شرکت در مراسم روز نیروی دریایی روسیه به سنت پترزبورگ سفر کرده با اعلام اینکه با مقامات روس برای برگزاری رزماش مشترک در منطقه اقیانوس هند به توافق رسیده ایم، تصریح کرد که «امیدواریم این رزمایش تا پایان امسال برگزار شود.»

خانزادی در ادامه یادآور شد: «وقتی از اقیانوس هند صحبت می کنیم شاید بخش مهم و قابل توجه آن منطقه شمال اقیانوس هند باشد که به دریای مکران، تنگه هرمز و همینطور خلیج متصل می شود.»

فرمانده نیروی دریایی ایران همچنین تاکید کرد که در جریان این سفر موافقتامه ای میان ستاد کل نیروهای مسلح ایران و وزارت دفاع روسیه به امضاء رسیده است که هدف کلی آن توسعه همکاری نظامی میان دو کشور است.

این سخنان در حالی مطرح می شود که یک مقام بلند پایه نظامی در روسیه پیش از این اعلام کرده بود همکاری های نظامی میان کشورش و ایران از سال آینده میلادی وارد مرحله تازه ای خواهد شد.

گفتنی است که ایران و روسیه چهار سال پیش رزمایش مشترکی در دریای خزر برگزار کرده و پس از آن اعلام کرده بودند که در حال برنامه ریزی برای مانوورهای مشابه در آینده هستند.

خبر برگزاری رزمایش ایران و روسیه در خلیج در حالی منتشر می شود که تنش میان تهران و لندن بر سر توقیف نفتکش از هر دو سو سبب شده تا اروپا در فکر تشکیل یک ناوگان مشترک برای حراست از امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز باشد.

آمریکا نیز در این راستا خواهان همراهی متحدان خود برای تشکیل ائتلافی مشابه است که هدف از آن تامین امنیت کشتی ها و تضمین عبور و مرور آزاد نفتکش ها در این منطقه عنوان شده است.

منبع
العالم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا