اجتماعیسرخط خبرها

آمار رو به افزایش خودکشی در میان زنان و دختران ایزدی عراق

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد از آغاز آوریل امسال، 20 مورد خودکشی زنان ایزدی که در کوه‌های سنجار زندگی می کنند را ثبت کرده است.

میدل ایست نیوز: سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد از آغاز آوریل امسال، 20 مورد خودکشی زنان ایزدی که در کوه‌های سنجار زندگی می کنند را ثبت کرده است، کوچک‌ترین فرد خودکشی‌کننده دختری 13 ساله و بزرگترین آن به زنی 30 ساله مربوط می شود.

«آلیس لوینز»، رئیس تیم پزشکان بدون مرز که مشغول خدمات‌رسانی به بیماران در منطقه سنونی سنجار است، اظهار داشت: «خودکشی مشکل بزرگی است، در ماه آوریل شاهد افزایش قابل ملاحظه موارد خودکشی بودیم به طوری که افزایش شمار آن و روش‌های خشونت‌باری که برای خودکشی مورد استفاده قرار می گیرد مایه بهت و حیرت ما شده است. در این میان شاهدیم که برخی زنان از طریق خودسوزی اقدام به خودکشی می کنند.»

در همین رابطه، «الهام قیزیلحان»، رئیس دانشکده روانشناسی استان دهوک گفت: «اگر ساکنان منطقه‌ای در معرض شوک روانی مانند قتل عام دسته جمعی قرار بگیرند درست مانند اتفاقی که برای ایزدی‌ها افتاد، 50% جمعیت دچار بحران روانی می شود که از این میزان، 30% نیاز خواهند داشت برای مداوا بستری شده و اقدامات لازم برای درمان روانی آنها صورت بگیرد.»

وی افزود: «تاکنون 1400 نفر از ایزدی‌های نجات یافته در معرض درمان قرار گرفته اند، این تعداد معادل نیمی از جمعیت 3476 ایزدی‌ است که اخیرا از اسارت آزاد شده و از سوریه به عراق بازگشته اند.»

شریهان علی، دختر ایزدی است که 20 سال سن دارد و بارها در بازار برده‌فروشی توسط عناصر گروه تروریستی داعش مورد خرید و فروش قرار گرفته است.

وی می گوید: «بلاهایی که بر سر ما آمد، مساله قابل تحمل و ساده‌ای نیست، ما در سن کودکی بودیم که عناصر گروه تروریستی داعش ما را ربودند و از خانواده‌هایمان دور کردند. هنوز هم دچار ترس و وحشت میشم چرا که بارها مورد تجاوز جنسی قرار گرفتیم، ما وضعیت بسیار بدی داریم. به هبچ عنوان امیدی به آینده نداریم و تنها روزها را پشت سر می گذاریم.»

این تنها تجربه تلخ یکی از هزاران زن و دختر ایزدی است که در دوران اسارت به دست گروه تروریستی داعش متحمل شده اند، تجربه‌های بسیار تلخی که به این راحتی از ذهن و خاطر قربانیان زدوده نخواهد شد، برخی از این زنان و دختران که تاب تحمل شرایط موجود را ندارند، دست به خودکشی می زنند که آمار آن، در میان ایزدی‌های عراق رو به افزایش نهاده است و نیازمند اقدامات فوری درمانی برای مقابله با آن است.

منبع
عراقی تی وی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا