اقتصادیسیاسی

«تام براک» و تحقیقات در امریکا درباره نفوذ عربستان و امارات در دولت ترامپ

«تام براک» که از قدیم روابط گسترده ای با سران کشورهای خلیج داشته در امریکا تحت بازپرسی قرار گرفته است.

میدل ایست نیوز: «تام براک» از قدیم روابط گسترده ای با سران کشورهای خلیج و املاک فراوانی در این کشورها داشته است، با وجود این انتخاب دوست قدیمی اش «دونالد ترامپ» به ریاست جمهوری امریکا فرصتی طلایی برای او بود تا شبکه نفوذ خود را گسترش دهد.

براک که از شاخص ترین چهره های کمپین تبلیغاتی ترامپ بود توانست بیش از 100 میلیون دلار کمک برای این کمپین تأمین کند که بخشی از آن از کشورهای خلیج فراهم شد.

اما امروز براک در حال بازپرسی برای توضیح درباره روابطش با امارات و عربستان است. «راشد مالک»، شریک اماراتی او هم پیش تر در دفتر تحقیقات فدرال امریکا به پرسش های بازپرسان پاسخ داد.

روزنامه «نیویورک تایمز» اخیر با انتشار گزارشی تأکید کرد که براک محتوای سخنرانی ترامپ درباره انرژی در سال 2016 را با مقامات اماراتی هماهنگ کرده است. یکی از کسانی که اهمیت بسیاری در انتقال دیدگاه های امارات به دولت امریکا را داشته است راشد مالک بوده، شریک براک و دوست نزدیک ولیعهد امارات و برادر او که مسئول امنیت امارات است.

به گزارش «ای بی سی نیوز» مدیر کمپین ترامپ که هم اکنون در زندان به سر می برد، متن پیش نویس سخنرانی ترامپ را به براک داده بود و براک از طریق راشد مالک آن را به ولیعهد امارات رسانده بود تا نظرات خود را درباره آن بدهند.

تاکنون هیچ اتهامی متوجه براک نشده است.

«نیویورک تایمز» افزوده که روابط تام براک با راشد مالک و حاکمان عربستان سعودی و امارات حساسیت پلیس فدرال امریکا را برانگیخته است. به خصوص که در فاصله میان 2016 تا ژوئیه 2019 شرکت سرمایه گذاری مسکن کولونی که مالک آن تامس براک است یک و نیم میلیارد دلار سرمایه از عربستان و امارات دریافت کرده است.

تحقیقات از راشد مالک نشان داده که وی کارگزار حمدان بن زاید، برادر ولیعهد امارات و رئیس دستگاه امنیت این کشور است. مالک در مراسم تحلیف ترامپ حضور داشت و از معدود کسانی بود که به مهمانی براک به این مناسبت دعوت شد.

مالک در سال 2018 به علت فعالیت بدون مجوز برای تأمین منافع کشوری خارجی در امریکا تحت بازپرسی قرار گرفت و سپس از امریکا خارج شد و تاکنون نیز به امریکا برنگشته است.

«رابرت مولر» بازپرس ویژه درباره نقش روسیه در انتخابات امریکا هم از راشد مالک بازجویی کرد.

پایگاه اینترسپت هم به نقل از یک مقام سابق امریکایی خبر داد که راشد مالک به دستگاه امنیت امارات اطلاعات می رسانده است و مواضع ترامپ درباره اخوان المسلمین و اختلافات عربستان و امارات با قطر و همچنین محتوای مذاکرات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در امریکا را پوشش می داده است. این گزارش تأکید کرده که مالک زیر نظر «علی الشامسی» فعالیت می کرد که مأمور محمد بن زاید و برادرش طحنون برای فعالیت های محرمانه است.

پایگاه بلومبرگ نیز خبر داد که براک در اواخر 2016 در سفر به عربستان سعودی با محمد بن سلمان دیدار کرد و آن زمان مسئول جمع آوری کمک برای کمپین ترامپ بود. او در این سفر توانسته 7 میلیارد دلار در قالب سرمایه گذاری در بازارهای سهام جمع آوری کند.

تام براک باید درباره نقش احتمالی اش در فروش فناوری هسته ای از امریکا به عربستان توضیح می دهد. بلومبرگ تأکید کرده که براک از نفوذ خود در این راه استفاده بسیاری کرده است.

رئیس کمیته ای که مجلس نمایندگان امریکا برای بررسی شبکه های روابط محرمانه دستیاران ترامپ با خاورمیانه تشکیل شده گفت: «دولت ترامپ عملا همه مرزهای فعالیت دولتی و فعالیت برای شرکت های خارجی را برهم زده است».

منبع
بی بی سی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا