اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

نقش پررنگ گروه‌های مسلح در عملیات قاچاق میان عراق و سوریه

قاچاق کالاهای مختلف، اخیرا با تشکیل شبکه‌های قاچاق در عراق و سوریه که گروه‌های مسلح نقش اساسی در آن دارند، گسترش فزاینده‌ای داشته است.

میدل ایست نیوز: دیگر مشاهده کامیون‌ها و خودروهای باری که در جاده بین‌المللی غرب استان الانبار عراق در منطقه القائم متوقف شده است، همانند گذشته نشانگر خرابی این خودروها یا استراحت راننده آن نیست بلکه اکنون، صحنه توقف کامیون‌ها بیشتر به دلیل تبادل کالاهای قاچاق از عراق به سوریه و یا بالعکس است.

در همین ارتباط، پس از آزادسازی اراضی عراق از چنگال گروه تروریستی داعش و رنگ باختن حضور این گروه تروریستی در آن سوی مرزهای عراق در خاک سوریه، اخیرا شاهد شکل‌گیری شبکه‌های قاچاق گسترده‌ای در دو کشور یاد شده هستیم.

در مناطق مرزی استان الانبار که البوکمال سوریه نیز در نقطه مقابل آن قرار دارد، کامیون‌های حامل سبزیجات، سیگار، دارو، دام، دستگاه‌های الکترونیکی، مولد و سیم‌های برق، موتور ماشین و تانکرهای بنزین و گاز از عراق به سوریه قاچاق می شود.

درآمدهای هنگفت

یک مقام آگاه عراقی اعلام کرد طی ماه ژوئن گذشته، کالاهایی به ارزش 5 میلیون دلار از طریق مرزهای مشترک که غالبا از عراق به سوریه بوده، قاچاق شده است. موضوع خطرناک‌تر آن است که بسیاری از این کالاها مانند بنزین، کپسول‌های گاز، مولد تولید برق و داروها به صورت رایگان و یا با قیمتی نازل از سوی دولت عرضه می شود.

مقامی عراقی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: «عملیات قاچاق از سوی گروه‌های مسلح و در صدر آنها، گردان‌های حزب الله عراق، لشکر الطفوف، تیپ سید الشهداء و گروه نظامی وابسته به النجباء انجام می شود. این عملیات از طریق مکانی به اسم «الکسّارات» صورت می گیرد که کامیون‌ها از میان سیم‌خاردارهای بریده شده در منطقه مرزی عبور می کنند.»

مقامات محلی و یک افسر پلیس در شهر القائم واقع در نزدیکی مرز سوریه از دو نوع قاچاق به سوریه سخن گفتند: نخست، مستقیما توسط افراد مسلح وابسته به گروه‌های نظامی انجام می شود و معمولا بر قاچاق فرآورده‌های نفتی و یا دارو و ابزارآلات برقی از عراق به سوریه متمرکز است، نوع دوم از طریق شبکه‌های قاچاق و با پرداخت مبلغی بین 500 تا 3500 دلار صورت می گیرد که مبلغ مورد نظر با توجه به نوع محموله قاچاق تعیین می شود و کالاها معمولا با عبور از مرز مشترک عراق و سوریه توسط کامیونی مشابه تحویل گرفته شده و بهای آن با دلار و نه با پول محلی دو کشور پرداخت می شود.

پوشش گروه‌های نظامی بر عملیات قاچاق

سرگرد م.السلمانی، از افسران شهر القائم که به یکی از قبائل پرنفوذ این شهر تعلق دارد، در گفت‌وگو با العربی الجدید، بدون آنکه نام کامل خود را ذکر کند، تصریح کرد: «کالاهایی که از عراق به سوریه قاچاق می شود بیشتر از کالاهایی است که از سوریه به عراق قاچاق می شود. درآمد این کار، ماهیانه میلیون‌ها دلار برآورد می شود و هیچ افسر و یا فرمانده امنیتی نمی تواند این عملیات را متوقف کند به ویژه آنکه گروه‌های مسلح قدرت‌مند، عملیات قاچاق را اجرا می کنند، داستان محمود الفلاحی، فرمانده عملیات الانبار که تلاش کرد قاچاق را متوقف کند، هنوز در حافظه‌ها باقی است و فرماندهان ارتش از آن روز به بعد از برخورد با گروه‌های نظامی اجتناب می کنند.»

گردان‌های حزب الله عراق پیشتر محمود الفلاحی را به جاسوسی برای سی آی ای امریکا متهم کردند که در ادامه وزارت دفاع وی را احضار و مورد بازجویی قرار داد اما اکنون با وجود تبرئه از سوی کمیته تحقیقات نظامی، وی به مکانی دیگر انتقال داده شده و یک ماه است که از انظار پنهان است.

کالاهای متنوع

ابوحسن که راننده کامیون در القائم است، وجود عملیات قاچاق را تایید و با بیان اینکه بسیاری از رانندگان کامیون، قاچاق را شغل می دانند، عنوان کرد: «رانندگانی که از مرز عبور می کنند، مزد بالاتری می گیرند، در مقابل، آنهایی که از مرز عبور نکرده و کالاها را با کامیونی از کشور مقابل جا به جا می کنند، مطمئنا مزد کمتری می گیرند.»

وی با بیان اینکه کالاهای قاچاق شده متنوع و گوناگون است، افزود: «برخی رانندگان شماره موبایل خود را بر روی کامیون‌های خود می نویسند، هدف آنها از این کار، تماس قاچاقچیان و افزایش مشتریان خود است و بیشتر عملیات قاچاق از مناطق تحت سیطره گروه‌های مسلح انجام می شود که در طرف مقابل نیروهای وابسته به دولت سوریه حضور دارند.»

در همین رابطه، «طلال الزوبعی»، نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید به وجود عملیات قاچاق در مرز سوریه و عراق اذعان کرد و گفت: «قاچاق، پدیده‌ای خطرناک است که دولت باید فورا جلوی آن را بگیرد چرا که عملیات قاچاق می تواند به تامین مالی داعش و یا دیگر گروه‌های قانون‌شکن کمک کند.»

«حسین العقابی»، دیگر نماینده پارلمان عراق از عادل عبدالمهدی خواست به مسئولیت‌های قانونی خود در رابطه با صیانت از اموال عراق و اعمال حاکمیت دولت و قانون در مرزها عمل کند.

وی افزود: « برخی عملیات‌های قاچاق دارای بُعد سیاسی و برخی دیگر دارای ابعاد منطقه‌ای و بین الملی است.متاسفانه برخی عناصر فاسد در داخل عراق این آمادگی را دارند که به خاطر منافع شخصی خود، کشور را به تباهی و نابودی بکشانند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا