سرخط خبرهاسیاسی

توافق نیروهای سیاسی عراق برای بستن «پرونده های ساختگی» در دوره «نوری المالکی»

منابع آگاه خبر دادند که دستگاه قضایی عراق روند تجدیدنظر در پرونده های سیاستمداران متهم در دولت «نوری المالکی» را تسریع کرده است.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه از تسریع در روند تجدید نظر در پرونده های سیاستمداران عراقی که در دوره حکومت «نوری المالکی» اتهامات سیاسی متوجه آنان شده بود، خبر می دهند.

این منابع به «العربی الجدید» گفته اند که مهم ترین پرونده ها به «رافع العیساوی» و «احمد العلوانی» مربوط می شود که دومی از چند سال پیش در زندان به سر می برد، همچنین این روند شامل پرونده های چند شخصیت سیاسی که در ترکیه به سر می برند می شوند.

به گفته این منابع، این اقدامات پس از توافق سیاسی برای بازگرداندن کسانی است که در دولت نوری المالکی با «پرونده های ساختگی» بازداشت شدند یا تحت تعقیب قرار گرفتند.

آزادی این افراد می تواند به تقویت چند تشکل سیاسی مهم ازجمله «الوطنیه» (ایاد علاوی) و «تحالف القوی العراقیه» (اسامه النجیفی) بینجامد.

یک مقام بلندپایه در بغداد به «العربی الجدید» گفته که مسیر قانونی بازبینی این پرونده ها درخواست تجدید نظر در دادرسی همه پرونده هایی است که در دولت المالکی تشکیل شده و محاکمه مجدد است و افزوده که رافع العیساوی، وزیر دارایی اسبق عراق، اقدامات حقوقی در این باره را آغاز کرده است.

به گفته این مقام، پیش از این نیز تلاش های مشابهی برای حل و فصل سیاسی این پرونده ها آغاز شده بود اما برخی تشکل های سیاسی به خصوص ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی مانع از نتیجه بخش بودن این تلاش ها شده بود، و اکنون مسیر قضایی می تواند راه را بر سنگ اندازی ها ببندد.

در ماه گذشته، «کامل الدلیمی»، از سران ائتلاف «المحور الوطنی» اعلام کرده بود که هیئت پاکدستی عراق رافع العیساوی را تبرئه کرده است.

«یحیی المحمدی»، نماینده مجلس از ائتلاف «القوی العراقیه»، به «العربی الجدید» گفت که بازگشت این سران سیاسی می تواند تغییر آشکاری در فضای سیاسی عراق ایجاد کند.

رافع العیساوی در دولت نوری المالکی وزیر دارایی بود اما در تظاهرات گسترده مردم مناطق سنی نشین عراق در سال 2013 استعفای خود را تقدیم کرد و همزمان حکم بازداشت وی به علت فساد و حمایت از تروریسم صادر شد و خودش از عراق خارج شد و تعدادی از محافظان و نزدیکانش بازداشت شدند. آن تظاهرات بعدتر به پیدایش داعش و سقوط حدود یک سوم خاک عراق به دست این گروه تروریستی انجامید.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا