سرخط خبرها

یک مقام نظامی یمنی: عربستان هیچ کاری برای جلوگیری از کودتا در عدن نکرد

یک مقام نظامی یمنی تأکید کرد که عربستان وعده جلوگیری از کودتای جدایی طلبان را داده بود اما در عمل هیچ کاری نکرد.

میدل ایست نیوز: یک مقام نظامی یمنی خبر داد که کودتای نظامی «شورای انتقالی جنوب» و سلطه آنان بر یمن با هماهنگی قبلی امارات و این شورا انجام شده و عربستان وعده جلوگیری از آن را داده بود اما هیچ کاری نکرد.

این مقام نظامی به «الجزیره» گفت که امارات با نیروهای شورای انتقالی جنوب که وابسته به امارات هستند نقشه این کودتا را ریخته بودند و عربستان وعده داده بود که مانع از آن شود اما هیچ کاری نکرد.

او گفت که «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهور مورد حمایت عربستان در یمن، پیش از این کودتا با مقامات عربستانی دیدار کرده و از خطرناک بودن اوضاع سخن گفته بود.

این مقام تأکید کرد که عربستان به بهانه حج نظامیان بلندپایه خود را از یمن خارج کرد تا در درگیری های احتمالی بی طرف بماند.

وی افزود که نیروهای وابسته به دولت هادی تا سه روز کنترل میدان درگیری را در اختیار داشتند اما در نهایت امارات با ارسال 400 زرهی جدایی طلبان را حمایت کرد و از هیچ کمکی به آنان فروگذار نکرد و این باعث شد که نیروهای دولت الهادی خواستار عقب نشینی شوند.

به گفته این مقام نظامی پس از آنکه وزیر کشور دولت مورد حمایت عربستان خواستار آتش بس شد، هیئتی عربستانی با وی دیدار و او را همراه با وزیر حمل و نقل به فرودگاه عدن منتقل کرد.

دولت عبدربه منصور هادی مسئولیت تبعات این کودتا را متوجه شورای انتقالی جنوب و حکومت امارات دانسته اند و خواستار توقف فوری حمایت های ابوظبی از این جدایی طلبان شده اند.

نیروهای شورای انتقالی جنوب که وابسته به امارات هستند روز جمعه کاخ ریاست جمهوری در عدن، پایتخت موقت دولت وابسته به عربستان، را تصرف کردند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا