سرخط خبرها

واکنش گسترده به اظهارات نایب رئیس «النجباء» که ارتش عراق را «مزدور» خوانده است

نایب رئیس جنبش «النجباء» خواستار انحلال «ارتش مزدور» و واگذاری مسئولیت های آن به حشد الشعبی شد.

میدل ایست نیوز: اظهارات نایب رئیس شبه نظامیان «النجباء»، از گروه‌های مسلح وابسته به ایران، که در آن ارتش عراق را «مزدور» خوانده بود با واکنش‌های گسترده مردمی مواجه شد و همه خواستار خودداری دولت از سکوت دربرابر این گونه اظهارات شدند.

«یوسف الناصری»، معاون فرمانده النجباء، در گفت‌وگو با یک شبکه محلی وابسته به همین گروه، ارتش عراق را «ارتشی مزدور» خواند و خواستار انحلال آن و واگذاری مسئولیت آن به حشد الشعبی شد.

یک مقام عراقی تأکید کرد که واکنش نشان دادن به اظهارات الناصری بر عهده فرمانده کل نیروهای مسلح یا وزیر دفاع است ولی آنان تاکنون واکنشی به این اظهارات نشان نداده‌اند.

این مقام افزود که چنین اظهاراتی باعث تضعیف ارتش و تبدیل شدن آن به نیروی درجه دوم در کشور پس از شبه نظامیان وابسته به ایران می‌شود.

او پیش‌بینی کرد که با توجه به فضای پرالتهاب سیاسی دولت واکنش چندانی به این موضوع نشان ندهد، به‌خصوص که گروه‌هایی مانند النجباء و حزب الله عراق تاکنون از اجرای دستورالعمل نخست وزیر عراق درباره اصلاح ساختار حشد الشعبی شانه خالی کرده‌اند.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این اظهارات را اهانت به حکومت و ارتش و شهروندان عراق خوانده و خواستار شکستن سکوت دولت شده‌اند.

در تازه‌ترین واکنش‌ها، «صباح الساعدی»، رئیس فراکسیون ائتلاف اصلاح و سازندگی در مجلس عراق، تأکید کرد که ارتش قلعه مستحکم میهن است و باید فرمانده کل نیروهای مسلح عملکرد گروه‌های مسلح زیر نظرش را نظم بخشد.

پیش از این جنبش النجباء اعلام کرده بود که یک گروه «مقاومت» است و درنتیجه مشمول دستورالعمل نخست وزیر عراق برای اصلاح ساختار حشد الشعبی قرار نمی گیرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا