سرخط خبرها

«نوری المالکی»: قطر مشوق و حامی اصلی تروریسم در عراق و سوریه بود

«نوری المالکی» تأکید کرد که قطر درگیر «اوهام توسعه طلبانه» خود از هر شورشی در منطقه حمایت کرد.

میدل ایست نیوز: «نوری المالکی»، دبیرکل حزب الدعوه، در واکنش به انتقادات وزیر امور خارجه قطر که از به حاشیه رانده شدن اهل سنت عراق در زمان نخست‌وزیری المالکی سخن گفته بود این اظهارات را مردود دانست.

دفتر رسانه‌ای المالکی در شبکه اجتماعی فیسبوک که اظهارات وی را پوشش داده به نقل از وی تأکید کرده که هیچ طیفی از ملت عراق «نه پیش از این به حاشیه رانده شده، نه امروز در این وضعیت است، نه حتی در آینده دچار چنین چیزی خواهد شد» و افزود که این شامل مردم شهرهایی هم می‌شود که در معرض حمله گروه تروریستی داعش قرار گرفتند.

او تأکید کرد که «متأسفانه بخش‌هایی از اهل سنت در معرض خطرات ناشی از سیاست قطر قرار گرفتند که می‌خواست آنان را هیزم پروژه فرقه‌ای و اوهام توسعه‌طلبانه خود کند».

المالکی اظهار داشت که قطر درراستای این «اوهام توسعه‌طلبانه» در امور داخلی عراق و سوریه و دیگر کشورها دخالت و از تروریسم را تشویق و از آن حمایت کرد و هرجا در عراق و سوریه شورشی دید به آن کمک کرد و «هسته‌های تروریستی و گروه‌های مسلح برای سرنگونی حکومت عراق و سوریه» ایجاد کرد.

دبیر کل حزب الدعوه افزود که کسانی که فریب قطر خورده بودند بعدتر دریافتند که میهنشان بسیار بزرگ‌تر از آن است که به برگه‌ای برای بازی قطر تبدیل شود و فهمیدند که در مسیری خلاف وابستگی میهنی خود گام برداشته‌اند و قطر می‌خواسته یکپارچگی ملی را از ایشان بگیرد.

او گفت که دوحه خود را کشوری بزرگ در منطقه می‌داند و می‌خواهد حکومت‌ها و معادله‌های ثبات را در خاورمیانه تغییر دهد و چنان درگیر این سیاست‌ها و اوهام شده که امروز به حاشیه افتاده و با همه کشورهای عربی به‌خصوص شورای همکاری خلیج مشکل دارد.

پیش از این وزیر امور خارجه قطر گفته بود که در دولت نوری المالکی اهل سنت در عراق به حاشیه رانده شده بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا