سیاسی

همگرایی ایران و قطر و تاثیر آن بر حل بحران‌های دو کشور

روزنامه العرب در گزارشی تحت عنوان «تقسیم حالت انزوا موجب شکوفایی مناسبات قطر و ایران می شود.» به بررسی مناسبات و همگرایی دو کشور پرداخته است.

میدل ایست نیوز:روزنامه العرب در گزارشی تحت عنوان «تقسیم حالت انزوا موجب شکوفایی مناسبات قطر و ایران می شود.» به بررسی مناسبات و همگرایی دو کشور پرداخته و این پرسش را مطرح کرده است که مناسبات مذکور چه سودی برای طرفین در حل بحران‌های فرا روی‌شان دارد:

در سایه تنش فزاینده‌ای که منطقه با آن دست به گریبان است، روند ارتباط و همکاری ایران و قطر به صورت چشمگیری افزایش داشته است؛ تنشی که ایران یکی از طرف‌های اصلی آن است و در سوی دیگر، ایالات متحده امریکا قرار دارد که روابط و مناسبات تنگاتنگی با قطر دارد.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران که روز دوشنبه این هفته به قطر سفر کرده بود، نامه «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران را به «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر تسلیم کرد که در آن به مناسبات دوجانبه و راهکارهای تقویت و تحکیم آن و نیز شماری از مسائل منطقه‌ای و بین المللی اشاره شده است.

در این میان، برخی این سوال را مطرح می کنند که مناسبات پررنگی که تهران و دوحه برقرار کرده‌اند چه رهاوردی برای دو کشور داشته است و اینکه دو کشور چه نقشی در حل و فصل مشکلات یکدیگر در اختلافات خود با طرف‌های دیگر داشته‌اند.

در همین ارتباط، باید گفت که دوحه از مناسبات قابل ملاحظه و قوی با ایالات متحده امریکا برخوردار است اما نمی تواند هیچ کمکی به تهران برای حل و فصل اختلافات دامن‌گیرش با واشنگتن و متحدان منطقه‌ای و جهانی این کشور ارائه دهد، در مقابل تهران نیز قادر به حل اختلافات دوحه با کشورهای همسایه نیست که قطر را متهم به حمایت از تروریسم و بر هم زدن ثبات منطقه می کنند. با توجه به این چارچوب ترسیم شده، ناظران امر معتقدند که رهاورد اصلی همگرایی فزاینده شکل گرفته میان ایران و قطر، تنها احساس مشترک دو کشور به وضعیت منزوی آنها و تلاش برای شکستن این انزوا و عدم تاثیرپذیری از پیامدهای آن است.

در این میان، محمد جواد ظریف و هیات همراه وی درست در زمانی مورد استقبال امیر قطر قرار گرفتند که وی شامگاه آن روز با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تلفنی گفت‌وگو کرد.

«امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران نیز هفته گذشته در تماس تلفنی با «خالد بن محمد العطیه»، همتای قطری خود درباره مناسبات فیمابین و راهکارهای تقویت این روابط به رایزنی و تبادل نظر پرداخت، حاتمی در این تماس تلفنی از خردمندی رهبران قطر در مدیریت بحران به وجود آمده با کشورهای همسایه تمجید و از وی دعوت کرد به ایران سفر کند.

العطیه با استقبال از دعوت همتای ایرانی خود، بر موضع ثابت قطر مبنی بر اینکه امنیت و ثبات منطقه، مسئولیت همگان است، تاکید و عنوان کرد: «امنیت منطقه مستلزم گفت‌وگوی همه طرف‌های منطقه‌ای پشت میز مذاکرات است و ایران بازیگری اساسی و مهم در امنیت و ثبات مطنقه محسوب می شود.»

شبکه الجزیره قطر به نقل از ظریف اظهار داشته وی امریکا را متهم کرده که منطقه خلیج را تبدیل به انبار باروت آماده اشتعال کرده است چرا که این منطقه گنجایش محدودی دارد و هر چقدر که حضور کشتی‌های نظامی خارجی در آن افزایش پیدا کند، امنیت منطقه کاهش می یابد.»

در پایان باید گفت که به نظر می رسد دوحه از روابط ملایم با تهران و تبلیغ مواضع این کشور از سوی بازوی رسانه‌ای خود، در پی ایفای همان نقش قدیمی است که با عراق در جنگ دوم خلیج ایفا کرد، به طوری که دوحه در عین حال که با عراق ابراز همدردی و هماهنگی می کرد، حریم هوایی و دریایی خود را برای حمله در اختیار جنگنده‌‍‌ها و موشک‌های امریکایی برای درهم کوبیدن عراق قرار داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا