سیاسینگاه خاورمیانه

اقدامات جنون آمیز ضد ایرانی ترامپ و حملات اسرائیل در عراق

وقتی مساله به سیاست «اعمال فشار حداکثری» می رسد، واکنش بین المللی تلاش برای شانه خالی کردن از آن است؛ البته به استثنای اسرائیل. مخاطره اصلی برای دولت ایالات متحده و مردم آمریکا نیز از همینجا آغاز می شود: اسرائیل به تشدید تنش ها با ایران متمایل است و نه کاهش تنش ها.

نویسنده: جفرسون مورلی

میدل ایست نیوز: پل پیلار، تحلیلگر پیشین سیا، بر این عقیده است که سیاست «اعمال فشار حداکثری» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، بیشتر یک وسواس ذهنی است تا یک استراتژی، و انفجار نه چندان مرموز اخیر در حومه شهر بغداد علت این مساله را به خوبی نشان می دهد. تحلیلگران سیاسی عراق اسرائیل را مسئول حمله اخیر به انبار مهمات شبه نظامیان تحت حمایت ایران و پیرو دو حمله دیگر اوایل ماه آگوست می دانند. براساس یک گزارش خبری اسرائیلی، اسرائیل این دو حمله را توسط هواپیماهای اف-35 ساخت آمریکا انجام داده است.

اسرائیل در حمله به نیروهایی تحت حمایت ایران در سوریه سابقه ای طولانی دارد و حالا هم به نظر می رسد اسرائیل دامنه عملیات خود علیه اهداف متحد با ایران را تا عراق گسترش داده است. این پویایی هر دو کشور را در معرض واقعیات مرتبط با وسواس ذهنی ترامپ روی ایران قرار می دهد: هرگونه جنگی که ایالات متحده علیه ایران آغاز کند، به جنگی همانند جنگ در عراق خواهد انجامید. این در حالی است که اعتبار ایالات متحده به وضوح در منطقه رو به کاهش است. وقتی کارها خوب پیش نمی روند، استراتژی را می توان مورد بازنگری قرار داد، اما زمانی که مساله وسواس فکری در میان باشد، همه علائم هشدار دهنده عمدتا نادیده گرفته می شوند.

جنگ ایالات متحده و عربستان سعودی در یمن که قرار بود قدرت ایران را تحت کنترل درآورد، اکنون به یک آشوب تبدیل شده است. جنگ خونینی که ترامپ به رغم اعتراض های هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در کنگره به آن ادامه داد، وخیم ترین بحران بشردوستانه جهان را رقم زده است و به هیچ وجه نمی توان آن را یک موفقیت خواند. جنگ تحت حمایت ایالات متحده در یمن حامیان خود را حتی در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که از ایران در هراسند، از دست داده است. اول، امارات متحده عربی اعلام کرد که از میدان جنگ یمن عقب نشینی می کند و بعد همه نیروهای جدایی طلب یمنی تحت حمایت امارات بندر عدن را از نیروهای تحت حمایت سعودی گرفتند. عربستان اکنون در یمن درگیر جنگی است که هیچ ارتباطی با ایران ندارد.

در اروپا، هیچ کشوری به جنگ صلیبی ترامپ علیه ایران ملحق نشده است؛ اگرچه جان بولتون، مشاور امنیت ملی، مشغول نجوا در گوش بوریس جانسون، نخست وزیر جدید بریتانیاست. آلمان رسما از پیوستن به ماموریت دریایی تحت رهبری ایالات متحده در خلیج فارس با هدف جلوگیری از حملات احتمالی ایران، خودداری کرده است و سعی دارد از تلاش های آمریکا برای تشدید تنش ها جلوگیری کند.

وقتی مساله به سیاست «اعمال فشار حداکثری» می رسد، واکنش بین المللی تلاش برای شانه خالی کردن از آن است؛ البته به استثنای اسرائیل. مخاطره اصلی برای دولت ایالات متحده و مردم آمریکا نیز از همینجا آغاز می شود: اسرائیل به تشدید تنش ها با ایران متمایل است و نه کاهش تنش ها.

ایران در سراسر منطقه و به ویژه در عراق، قدرتمندتر شده است. طبق برخی گزارش ها، ایران از تابستان گذشته به نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) موشک های بالستیک با برد کوتاه و متوسط تحویل داده است. اگر این موشک ها از جنوب و غرب عراق شلیک شوند، احتمالا می توانند به ریاض و تل آویو برسند. آنها مهمترین عامل بازدارنده ایران در برابر حمله احتمالی ایالات متحده، اسرائیل و عربستان و سعودی و تهدیدی برای آزادی عمل اسرائیل در منطقه هستند. یک مقام ایرانی در این باره به رویترز گفته: «منطق پشت این اقدام این بود كه در صورت حمله به ایران، یک برنامه پشتیبانی داشته باشیم. شمار موشک ها خیلی زیاد نیست، اما در صورت نیاز امکان افزایش آنها وجود دارد.»

مایك پومپئو، وزیر امور خارجه آمریكا، از ماه ژانویه دولت عراق را برای دادن دستور انحلال نیروهای حشد الشعبی تحت فشار گذاشته است. این نیروها که از گروه های شبه نظامی شیعه تشکیل شده اند، در سال 2017 جنگی موفقیت آمیز برای بیرون راندن داعش از غرب عراق را رهبری کردند. آنها را می توان نسخه عراقی حزب الله لبنان دانست؛ ترکیبی از نیروهای نظامی آموزش دیده توسط ایران و جبهه های سیاسی. در همه موارد بمبگذاری که به اسرائیل نسبت داده شده، تاسیسات حشد الشعبی هدف گرفته شده است.

حشد الشعبی مساله ای بحث برانگیز در عراق به شمار می رود. آنها عمدتا به دلیل نقشی که در جنگ علیه داعش ایفا کردند مورد تمجید قرار می گیرند، اما پیشروی بعدی آنها به سمت امور سیاسی داخلی چندان با استقبال مواجه نشده است. آیت الله سید علی سیستانی، رهبر مذهبی عراق، جنگ حشد الشعبی علیه داعش را با فتوایی در سال 2014 مقدس خواند، اما در 2018 آشکارا از فهرست انتخاباتی این گروه انتقاد کرد. با این حال، ائتلاف سیاسی حشد الشعبی موسوم به «فتح» در انتخابات پارلمانی عراق از نظر شمار کرسی ها دومین جایگاه را به دست آورد و به انتخاب عادل عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر کمک کرد.

با توجه به اینکه نیروهای حشد الشعبی در حال ادغام در ارتش عراق هستند (بیش از 40 نفر از آنها در نیروهای مسلح خدمت می کنند)، مساله ایران به استقلال آنها آسیب می زند. یک سخنگوی حشد الشعبی اخیرا در جلسه ای در تهران گفته که دولتی که در عراق علیه ایران عمل کند در عرض چند هفته برکنار خواهد شد. در این تهدید اغراق شده، اما نفوذ حشد الشعبی در عراق حقیقی است. در سال 2014 که داعش ظهور یافت، حشد الشعبی به نجات عراق کمک کرد. به گزارش بنیاد «جیمز تاون» که اندیشکده امنیتی مخالف ایران است، آنها در عراق «قدرت نظامی و سیاسی» قابل توجهی دارند. به رغم اعمال فشارهای پومپئو، انحلال آنها به شدت غیرمحتمل است.

به لطف سیاست گذاری های ترامپ، عراق اکنون انگیزه بیشتری برای گرفتن طرف ایران دارد. هیچ دولتی در عراق نمی خواهد که انگ همکاری به اسرائیل به آن زده شود. هفته گذشته که اسرائیل اعلام کرد به ماموریت نگهبانی آمریکا در خلیج فارس می پیوندد، دولت طرفدار آمریکا در عراق این ایده را مورد انتقاد قرار داد. محمد علی الحکیم، وزیر امور خارجه عراق، گفت که این کشور مشارکت نیروهای صهیونیستی در هرگونه ائتلاف نظامی برای تامین امنیت گذر کشتی ها از خلیج فارس را رد می کند. حکیم افزود: «دولت عراق برای کاهش تنش ها در منطقه از طریق مذاکرات آرام تلاش خواهد کرد.»

اتحاد ایالات متحده با اسرائیل هزینه بسیار بالایی داشته و به نظر می رسد که ترامپ برای پرداخت آن مشکلی ندارد. حملات پنهانی شاید امنیت اسرائیل را بالا ببرند، اما بین واشنگتن و متحدان آن در بغداد فاصله می اندازند. حملات شاید قدرت نظامی ایران را در عراق کاهش دهند، اما قدرت و نفوذ سیاسی این کشور را بیشتر می کنند. شاید این حملات به امنیت اسرائیل کمک کنند، اما جان بیش از 5 هزار و 200 نیروی ایالات متحده در عراق را به خطر می اندازند. به طور خلاصه، حملات اسرائیل احتمال جنگ آمریکا و ایران در عراق را افزایش می دهند و این در حالی است که مداخله 15 سال پیش در این کشور یک فاجعه تمام عیار بوده است. با این حال، انتظار می رود که اسرائیل به حملات و اقدامات تحریک آمیز خود در عراق ادامه دهد.

منبع: آسیا تایمز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا