دیدگاهسرخط خبرهاسیاسی

پکفای روسی جای خالی F-35 امریکایی را پر می کند/ پنهانکار روسیه وارد می شود+تصاویر

اکنون که امریکا اقدام به لغو قراردادهای نظامی خود با کشورهای منطقه می کند، روسیه می تواند سبد محصولات نظامی خود از جمله سوخو57 (PAK-FA) را جایگزین تسلیحات امریکایی کند.

میدل ایست نیوز: نمایشگاه بین المللی هوا فضای روسیه (MAKS-2019) روز سه شنبه با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و در فرودگاه ژوکوفسکى مسکو افتتاح شد و تا روز اول سپتامبر ادامه خواهد داشت.

در این نمایشگاه ۳۵ کشور جهان حضور دارند و آخرین دستاوردهای هوایی و فضایی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که هر دو سال یک بار برگزار می ­شود، علاوه بر پوتین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز حضور داشت. یکی از نکات مورد توجه مراسم، بازدید این دو رئیس جمهور از جنگنده Su-57 روسیه و ابراز علاقه اردوغان برای خرید آن بود.

این ابراز علاقه از آن جهت حائز اهمیت است که چندی پیش آمریکا قرارداد فروش جنگنده های F-35 خود به ترکیه را لغو کرد. بازدید و سخنان دیروز اردوغان می تواند یک پیام برای آمریکا و گردش ترکیه به سمت روسیه تلقی شود.

در ادامه بنا داریم به معرفی جنگنده نسل پنجم روسیه که آن را اوج تکنولوژی روس ها در حوزه هوایی می دانند، بپردازیم.

پروژه ساخت جنگنده نسل پنجم روسیه از سال 2002 آغاز و در اختیار کمپانی سوخو قرار گرفت. با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش بودجه دفاعی اش در آن سال ها، بالاخره در سال 2004 بودجه ویژه برای ساخت جنگنده پکفا (PAK-FA) اختصاص داده شد.

شرکت سوخو کار ساخت این جنگنده را آغاز کرد و در سال 2009 سه نمونه از این طرح را برای آزمایش تولید کرد. اولین نمونه پکفا در سال 2010 به مدت 45 دقیقه پرواز کرد و دومین و سومین نمونه پرواز خود را در سال بعد انجام دادند و موفق به شکستن دیوار صوتی شدند.

نمونه آزمایشی پکفا طی این سال ها درحال بررسی و رفع نواقص بوده و البته در نمایشگاه ­های مختلف از جمله ماکس در سال های متمادی حضور و پرواز نمایشی داشته است.

در مورد مشخصات این جنگنده باتوجه به حساسیت طرح و اینکه اولین جنگنده استیلث (پنهانکار) روسیه به حساب می­ آید، اکثر اطلاعات محرمانه و دور از دسترس است اما به مواردی که تا کنون توسط روس ها اعلام و در ظاهر جنگنده مشخص است، اشاره می کنیم.

طول

ارتفاع وزن خالی وزن برخواستن ارتفاع پروازی
19.8 متر 2.74 متر 18000 کیلوگرم 35999 کیلوگرم

20000 متر

سوخو57 یک جت مافوق صوت است و برخلاف اینکه آن را طرحی بر اساس F-22 می دانند، این جنگنده شباهت بسیاری به سوخو27 دارد و مانند آن دو ورودی هوا در زیر بدنه است که به سمت بال کشیده شده است.

بال های این جنگنده به شکل ذوزنقه­ ای و پهن و دارای یک زاویه پس گرایی 48 درجه است و 46 درصد بدنه به بال ها چسبیده است.

در نمونه تولید شده این جنگنده از دو موتور توربو فن ساترون 117 که همان موتور سوخو 35 است، استفاده شده. البته گویا موتورهای به کار گرفته شده در پکفا ارتقا داده شده اند و قویتر از موتورهای سوخو35 هستند.

طبق اطلاعات موجود، این موتور در حالت بدون پس سوز دارای قدرت 21هزار پوند و در حالت پس سوز دارای 33هزار پوند رانش است که حدود 2هزار پوند قویتر از موتور سوخو35 است. عمر تعمیراتی این موتور 4هزار ساعت است در حالی که عمر تعمیراتی موتور سوخو35 هزار ساعت بود.

البته اعلام شده که این موتور فقط روی سری اول سوخو57 نصب می شود و در سری های بعدی و از سال 2020 به بعد موتور Izdeliye روی آن نصب می شود که در حالت بدون پس سوز 24هزار و در حالت پس سوز 39هزار پوند قدرت دارد.

موتور جدید از سال 2017 تست های خود را آغاز کرده و تا سال 2020 آماده نصب می شود و گفته می شود که این موتور 30درصد سبکتر از وزن موتور سوخو35 است.

گفته شده که سوخو57 اولین جنگنده پنهان کار روس هاست البته روسیه قبلا در جنگنده سوخو47 نیز به دنبال یک جنگنده پنهان کار بود که به نتیجه نرسید.

در پکفا تلاش شده تا با استفاده از مواد جاذب امواج رادار و سطوح منحرف کننده امواج به سمت دیگر پنهان کاری حفظ شود و البته از مواد ذکر شده تنها در بخش هایی از بدنه که در معرض امواج است، استفاده شده.

طبق اعلام شرکت سوخو سطح مقطع راداری پکفا چهل برابر کمتر از سوخو35 است و با درنظر گرفتن اینکه سطح مقطع راداری سوخو35 دو متر مربع است، سطح مقطع راداری پکفا بدون احتساب سامانه های جنگ الکترونیک باید 0.05 متر مربع باشد که البته بسیار بیشتر از F-22 است.

یکی از نکات قابل توجه دیگری که در بحث پنهان کاری این جنگنده رعایت شده، حمل تسلیحات درون جنگنده است تا با قراردادن آنها زیر بال سطح مقطع راداری افزایش پیدا نکند.

البته آنچه در ظاهر این جنگنده نمایان است نواقصی در حوزه پنهان کاری مشاهده می شود از جمله در یک تکه نبودن شیشه کابین خلبان و در محفظه چرخ ها.

طبق اعلام روس ها، روش پنهان کاری در پکفا یک طرح جدید است که یک بخشی از آن اختراعی است که در روسیه به ثبت رسیده است.

اما آنچه مشخص است در این جنگنده نیز مانند جنگنده های دیگر روس، چالاکی و قدرت مانور بالا در اولویت قرار دارد و در مواردی شاید منجر به کاهش رادارگریزی شود.

سوخو57 دارای سرعت 2.3 ماخ است و می تواند بدون استفاده از پس سوز موتور به سرعت 1.6 ماخ برسد.

برد این جنگنده با سوخت داخلی 3600 کیلومتر است و شعاع عملیاتی آن با احتساب 6 موشک هوا به هوا 1500 کیلومتر است. البته این جنگنده دارای لوله سوختگیری هوایی است که با استفاده از آن برد آن افزایش می­ یابد.

یکی دیگر از نواقصی که شاید توجه را به خود جلب کند دهانه خروجی موتورهای پکفاست که هیچ پوشش حرارتی خاص و دندانه های متغیر برای انحراف امواج راداری ندارد.

طبق تصاویر منتشر شده، کابین پکفا دارای دو صفحه نمایشگر رنگی چند کاره و تا حدودی شبیه کابین سوخو35 است. پکفا در کابین خود سامانه تولید اکسیژن نیز دارد.

پکفا رادارهای متنوعی دارد و رادار اصلی جنگنده سوخو57 یک رادار آرایه فازی N036 Byelka است که در دماغه جنگنده قرار گرفته است.

برد کشف این رادار 400 کیلومتر اعلام شده و توان رهگیری 40 هدف و درگیری با 10 هدف را دارد. یکی دیگر از قابلیت های این رادار نقشه برداری سه بعدی از سطح زمین (SAR) است.

پکفا همچنین مجموعه ای از سامانه های دفاعی و جنگ الکترونیک را برای مقابله جنگنده ها  و موشک های پدافندی و تهاجمی داراست.

در بخش نبرد هوایی، سوخو57 قابلیت حمل 6 موشک هوا به هوای R77 در دهلیزهای میانی و دو موشک فروسرخ R73 در محل درون ریشه بال ها را دارد. برد موشک های R77 طراحی شده برای پکفا بیش از 180 کیلومتر است. این موشک به دلیل بالچه شبکه ­ای خود یکی از چالاکترین موشک ها در رزم هوایی است.

در حوزه نبرد هوا به زمین نیز سوخو57 می تواند هشت بمب هدایت اپتیکی و یا انواع بمب های لیزری و هدایت ماهواره ای و یا 4 موشک ضد رادار خا 58 و یا 4 موشک ضد کشتی خا 35 و یا انواع دیگر موشک را حمل کند.

پکفا همچنین دارای یک توپ تک لول 30 میلیمتری زیر کابین خلبان و در سمت راست جنگنده است. این توپ دارای سرعت آتش 1500 گلوله بر دقیقه است.

طبق اعلام روس ها این جنگنده در سال 2020 عملیاتی می شود و برنامه ریزی ارتش روسیه دریافت 150 فروند از آن است.

از سویی عرضه صادراتی سوخو 57  و سفارش کشورهایی مانند ترکیه و هند برای خرید این جنگنده پنهان کار روسی و زمان تحویل آن به فاکتورهای مهمی از جمله شرایط کشور تولید کننده، تعداد سفارش و میزان سرمایه گذاری و … دارد و حداقل 5 سال زمان می برد.

با توجه به شرایط کنونی منطقه و عدم اطمینان بخشی آمریکا در معاملات نظامی مانند لغو فروش F-35 به ترکیه، روسیه می تواند با فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی خود نقش پررنگتری در معادلات منطقه ایفا کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا