سرخط خبرهاسیاسی

شکایت رسمی عراق از کویت به شورای امنیت

عراق با ارسال نامه ای رسمی به شورای امنیت از کویت بابت تلاش برای تحمیل واقعیت در تغییر جغرافیایی مرزهای آبی دو کشور شکایت کرد.

میدل ایست نیوز: منابع کویتی خبر دادند که عراق روز هفتم اوت گذشته نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل داده که در آن کویت را به «پیش گرفتن سیاست تحمیل واقعیت با ایجاد در تغییرات جغرافیایی در مرزهای آبی دو کشور» متهم کرده است.

روزنامه «الرأی» چاپ کویت به نقل از منابعی دیپلماتیک در سازمان ملل خبر داد که «محمد بحرالعلوم» نماینده دائم عراق در سازمان ملل متحد نامه ای به این مضمون و به صورت سندی رسمی به شورای امنیت ارائه کرده و برای توضیح دادن درباره موضع عراق دیدارهایی با نمایندگان کشورها داشته است.

این گزارش افزوده که دولت عراق از سازمان ملل خواسته اعتراض رسمی عراق را به «تغییراتی که دولت کویت در منطقه دریایی خورعبدالله ایجاد کرده و بدون اطلاع و موافقت عراق سازه هایی در این منطقه ساخته است» ثبت کند.

براساس این گزارش، عراق همچنین فرمان پادشاه بحرین در سال 2014 درباره تعیین مناطق دریایی کویت را «ترسیم یکجانبه مرزها بدون توافق طرفین و خلاف قوانین بین الملل» دانسته است.

این روزنامه افزوده که در نامه عراق تأکید شده که اقدام کویت برای قراردادن عراق دربرابر عمل انجام شده کمکی به حمایت از تلاش های دو کشور برای ترسیم نهایی مرزهایشان نمی کند.

دیپلمات کویتی که منبع این اطلاعات به این روزنامه بوده ضمن ابراز شگفتی از این اقدام عراق تأکید کرده که این اقدام با فضای روابط رو به رشد و دوستانه دو کشور متناسب نیست و اختلافات مرزی معمولا به صورت دوجانبه و ازطریق کمیته های مشترک حل می شود.

این مقام تأکید کرده که مرزهای عراق و کویت براساس قطع نامه 833 شورای امنیت صادره در 1993 تعیین شده است.

خور عبدالله یا خور بصره یا خلیج بصره خلیج کوچکی در انتهای شمال غربی خلیج است که از غرب به بوبیان کویت و از شرق به اروند کنار ایران و از شمال به فاو و ام‌القصر عراق وصل می‌شود.

منبع
الرأی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا