سرخط خبرهاسیاسی

«العرب»: مقامات بلندپایه لبنان خطر حمله اسرائیل را جدی گرفته اند

منابع سیاسی در بیروت تأکید کرده اند که آنچه مقامات لبنانی را نگران کرده منتفی شدن حمایت امریکا از لبنان است.

میدل ایست نیوز: منابع سیاسی در بیروت خبر می دهند که عالی ترین مقامات لبنان احتمال حمله اسرائیل به مواضع حزب الله در خاک لبنان را جدی گرفته اند و آنچه نگرانی آنها را شدت بخشیده حمایت تمام و کمال امریکا از اسرائیل دربرابر لبنان و منتفی شدن حمایت امریکا از لبنان است.

به گفته این منابع، اظهارات روز جمعه «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان، در دیدار با «یان کوبیچ»، هماهنگ کننده سازمان ملل در لبنان، که گفت «هرگونه تعرض به حاکمیت ارضی لبنان با دفاع مشروع از خود همراه خواهد و همه پیامدهای آن متوجه اسرائیل است» ناظر به همین نگرانی بود.

نشانه دیگر جدی بودن موضوع حمله به لبنان تماس تلفنی «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، با «سعد الحریری»، نخست وزیر لبنان، بود که از وی خواست «زمینه های لازم برای آرامش در مرزهای جنوبی لبنان» تأمین کند.

به گفته منابع سیاسی در لبنان جدی ترین نشانه پیامی ازجانب وزیر امور خارجه امریکا به مقامات لبنانی است که در آن نسبت به ادامه وجود کارگاه های تولید موشک های نقطه زن تابع حزب الله در خاک لبنان هشدار داده و خواستار برچیدن آنها شده است.

این منابع افزوده اند که نگرانی بیشتر مقامات لبنان آن است که موضع امریکا عینا با موضع اسرائیل مطابق است.

یک مقام سیاسی لبنانی تأکید کرد که همه تحولات روزهای گذشته نشان می دهد که پوشش حمایتی از روی لبنان برداشته شده و امریکا و اسرائیل تصمیم گرفته اند که لبنان را به حال خودش بگذارند تا همه مسئولیت ها را بر عهده بگیرد.

منابع سیاسی لبنانی تأکید می کنند که همه این نشانه ها شاید به معنای اقدام فوری اسرائیل علیه لبنان نباشد، اما نشان می دهد که تحولی جدی در مواضع کشورهای جهان در قبال لبنان رخ داده و آن این است که همه به روایت اسرائیل درباره تحولات منطقه متقاعد شده اند و پذیرفته اند که اسرائیل حق دارد دربرابر خطراتی که به گفته خودش امنیتش را تهدید می کند دست به اقدام یکجانبه بزند.

به گفته این منابع تماس های دیپلماتیک فرانسه و امریکا و سازمان ملل حامل همین پیغام به لبنان بود و آنان به نیروی نزدیک به حزب الله در دولت لبنان، یعنی رئیس جمهور و وزیر خارجه لبنان، گفتند که باید حزب الله را به برچیدن کارگاه های ساخت موشک متقاعد کنند یا با اعلام برائت از این اقدام حزب الله، مسئولیت خطرات بعدی را به گردن خود حزب الله بیندازند.

این منابع افزوده اند که اظهارات اخیر «سعد الحریری»، نخست وزیر لبنان، در مصاحبه با یک شبکه امریکایی هم بیش از هر چیز دولت امریکا و افکار عمومی این کشور را هدف قرار داده بود و تلویحا به معنای درخواست از کشورهای جهان برای کمک به دولت لبنان برای حل این مسئله بود.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا