سرخط خبرهاسیاسی

سالی سخت پیش روی دولت «عادل عبدالمهدی»

اختلافات ائتلاف های سائرون و فتح که حامیان اصلی دولت «عادل عبدالمهدی» بودند باعث شده که دولت در معرض فشارهای متعارض قرار گیرد.

میدل ایست نیوز: دولت عراق به ریاست «عادل عبدالمهدی» در حالی یک سالگی خود را پشت سر می گذارد که به نظر می آید به سبب بحران های داخلی و خارجی سالی سخت پیش روی این دولت باشد.

شاید سخت ترین بحران داخلی برای دولت اشاره «سید مقتدی صدر» به قطع حمایت هایش از دولت باشد. ائتلاف سائرون، وابسته به صدر، در کنار ائتلاف فتح، جناح سیاسی حشد الشعبی، حامیان اصلی دولت عبدالمهدی هستند. موضوعاتی مانند استیضاح وزرا و پیامدهای حملات هوایی علیه مواضع حشد الشعبی نیز گریبانگیر این دولت شده است.

«سید مقتدی صدر» روز پنج شنبه با انتشار توئیتی بدون آنکه مشخص کند که دقیقا از چه چیزی حرف می زند گفت که «این به معنای پایان دولت عراق و تحول از دولت قانون مدار به دولت آشوب مدار است و اگر دولت با قاطعیت دربرابر آن نایستد از آن اعلام برائت خواهم کرد».

او معلوم نکرد که این تهدید ناظر به چه چیزی است اما انتشار این توئیت چند ساعت پس از انتشار حکمی با امضای «ابومهدی المهندس»، نایب رئیس سازمان حشد الشعبی عراق، درباره تشکیل نیروی هوایی برای حشد الشعبی بود. خبری که سروصدای بسیاری به پا کرد اما بعد از چند ساعت توسط سازمان حشد الشعبی تکذیب شد و بار دیگر موضوع اختلافات داخلی میان سران حشد الشعبی، به خصوص رئیس این سازمان، فالح الفیاض و نایب رئیس آن، ابومهدی المهندس را پررنگ کرد.

همزمان با اظهارات صدر، ائتلاف وابسته به وی نیز لحن انتقادات خود از عملکرد عبدالمهدی را شدت بخشیده است.

منابع پارلمانی عراق خبر داده اند که ائتلاف سائرون با جدیت در پی استیضاح چند وزیر دولت عبدالمهدی به علت سابقه فساد هستند و این پافشاری آنها باعث ناراحتی ائتلاف فتح شده که همواره حامی عبدالمهدی است.

به گفته این منابع، دولت فعلی عراق دچار یک مشکل جدی شده و آن اختلاف میان دو حامی اصلی اش، یعنی ائتلاف های فتح و سائرون است، ضمن اینکه مسائل مربوط به سیاست خارجی هم پیش آمده که از همه مهم تر مطرح شدن دوباره زمزمه اخراج نیروهای امریکایی از عراق یا تعدیل و حتی لغو توافق نامه راهبردی امنیتی با واشنگتن تحت فشار نیروهای سیاسی وابسته به ایران است.

«رائد فهمی»، از سران ائتلاف سائرون و عضو کمیته پیگیری عملکرد دولت، تأکید کرد که استیضاح وزرا موضوعی بسیار طبیعی است و حق مجلس است و نباید آن را موضوعی حساسیت برانگیز تبدیل کنیم.

او گفت که عملکرد دولت با برنامه ای که در آغاز کارش ارائه کرد سازگاری ندارد.

همزمان دولت تحت فشارهای شدید سران حشد الشعبی برای موضع گیری قاطع تر در برابر بمباران زاغه های حشد است که اسرائیل بدان متهم شده است.

یک مقام عراقی که نخواسته نامش فاش شود گفت که دولت منتظر تکمیل تحقیقات در این باره است چون هرگونه اقدام نسنجیده در این باره ممکن است به بحران در روابط عراق و امریکا تبدیل شود و به برنامه های دولت عراق در مبارزه با تروریسم و داعش آسیب جدی بزند.

«علی الرفاعی»، تحلیلگر سیاسی عراقی، معتقد است که اکثر فشارها بر دولت عراق از جانب ائتلاف های فتح و سائرون است و این نشان می دهد که این دو می خواهند که دولت براساس اراده آنها عمل کند، «اما آنچه مایه نگرانی است این است که این دو خودشان با هم اختلاف دارند».

به نظر الرفاعی، سائرون با تمایل فتح برای مسلح کردن بیش از حد حشد الشعبی مخالف است، ضمن این که برخی گروه های مسلح در حشد الشعبی هنوز حاضر به اجرای دستورالعمل نخست وزیر عراق درباره اصلاح ساختار حشد الشعبی نشده اند.

او می افزاید که توئیت صدر هشداری جدی به عبدالمهدی درباره سکوت وی دربرابر زیاده خواهی های حشد الشعبی است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا