سیاسی

«کتائب حزب الله» عراق در پی به دست گرفتن کنترل فرودگاه بین المللی بغداد

روزنامه «العرب» به نقل از «منابع اطلاعاتی» خبر داد که کتائب حزب الله می کوشد مهره های خود را به مدیریت فرودگاه بین المللی بغداد برساند.

میدل ایست نیوز: کتائب حزب الله، از نیروهای حشد الشعبی، در پی به دست گرفتن کنترل امنیت فرودگاه بغداد و خطوط هوایی العراقیه است.

روزنامه «العرب»، چاپ لندن به نقل از «منابع اطلاعاتی» خبر داد که کتائب حزب الله با حمایت از تعیین مهره های خود در مدیریت فرودگاه بین المللی بغداد و خطوط هوایی عراق در پی به دست گرفتن کنترل آنهاست.

براساس این گزارش، کتائب حزب الله یک گروه شبه نظامی عراقی است که «ابومهدی المهندس»، نایب رئیس کنونی سازمان حشد الشعبی، آن را تأسیس کرده است و روابط بسیار نزدیکی با نیروهای سپاه ایران دارد.

این گزارش افزوده که این اقدامات با هدف تسهیل استفاده هواپیماهای ایران از فرودگاه بغداد برای انتقال کالاهای ممنوع و سلاح به سوریه و همچنین کسب درآمد برای گروه هایی است که در عراق خود را «محور مقاومت» می نامند و شبه نظامیان وابسته به ایران هستند.

به گفته این منابع، افراد وابسته به کتائب حزب الله در گام اول شرکت مسئول بازرسی کالاهای مسافران را به دست گرفتند و در گام دوم بخش های خدمات مسافران و همه کافه ها ورستوران ها و پارکینگ های فرودگاه را به دست گرفته اند.

از سال 2011، با خروج نیروهایی امریکایی از عراق کنترل امنیت فرودگاه از دست شرکت های امنیتی خارجی خارج شده است. پیش تر این شرکت ها مسئول بازرسی هواپیماها و هدایت برج مراقبت فرودگاه و تأمین امنیت آن بودند.

با افزایش پروازها در فرودگاه بغداد در پی بهبود وضعیت امنیتی کشور، این فرودگاه به منبع درآمد مهمی تبدیل شده است که نیروهای وابسته به ایران در پی دستیابی به آن هستند.

یک تحلیلگر سیاسی تأکید کرد که واگذاری فرودگاه بغداد به نیروهای وابسته به ایران برای عراق مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد و تردیدی نیست که پس از آنکه معلوم شده که مسیر زمینی ایران به سوریه از راه عراق زیر نظر اسرائیل است، ایران می کوشد خطی فرودگاهی میان تهران ـ بغداد ـ بیروت درست کند تا از آن برای ارسال سلاح و کالاهای ممنوع استفاده کند.

گفتنی است که امنیت فرودگاه بین المللی بیروت دست نیروهای حزب الله لبنان است.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا