سیاسی

گمانه زنی ها درباره سکوت آقای نخست وزیر

منابع نزدیک به «عادل عبدالمهدی» خبر داده اند که وی تصمیم گرفته درباره مسائل چالش برانگیز سکوت پیشه کند.

میدل ایست نیوز: نخست وزیر عراق تقریبا هیچ حضوری در فضای سیاسی عراق جز در جلسات بسیار رسمی مانند نشست های هیئت وزیران یا استقبال از مهمانان خارجی، ندارد. موضوعی که راه را برای گمانه زنی های بسیاری باز کرده است.

«عادل عبدالمهدی» از 15 روز پیش که به بازدید ستاد عملیات استان انبار رفت دست به هیچ فعالیت سیاسی عمومی نزده، هیچ سخنرانی ای نکرده، و در حادثه روز عاشورا هم به صدور بیانیه ای از دفترش و حضور در کربلا و بازدید از مصدومان حادثه بسنده کرده است.

سکوت عالی ترین مقام اجرایی در هر کشوری همواره بحث برانگیز خواهد بود و همه را به یافتن پاسخ برمی انگیزد. در مورد نخست وزیر عراق هم همین حالت پیش آمده و گمانه زنی ها شدت گرفته است، ازجمله اینکه وی از مقام خود استعفا داده یا حال جسمی اش مساعد نیست. علاوه بر همه اینها، عبدالمهدی از چند وقت پیش کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود را هم لغو کرد.

این فقط داخل عراق نیست که این وضعیت عبدالمهدی پرسش برانگیز شده است، به گفته چند مقام عراقی که اخیرا سفرهای خارجی داشته اند، در هر سفری با پرسش درباره موضع مبهم عبدالمهدی مواجه شده اند.

برخی گمانه زنی ها می گویند که عبدالمهدی نمی خواهد در معرض پرسش هایی درباره نتایج تحقیقات درباره انفجار زاغه های حشد الشعبی که کار اسرائیل دانسته می شود قرار بگیرد و به تنگنای پاسخ به این پرسش ها بیفتد. کسانی که از این فرضیه حمایت می کنند می گویند که نخست وزیر مطمئن شده که تراکم پرونده ها روی میز عبدالمهدی چنان زیاد است که او خود به این نتیجه رسیده که نمی تواند انتظارها را برآورده کند و موضوع استعفا برایش جدی شده است.

اما منابع نزدیک به نخست وزیر عراق به «ناس نیوز» تأکید کرده اند که مطلقا موضوع استعفا در میان نیست، ضمن اینکه نخست وزیر به لحاظ جسمی هم مشکلی ندارد.

به گفته این منابع، عبدالمهدی در شرایط حساس ترجیح می دهد درباره برخی پرونده های چالش برانگیز سکوت اختیار کند تا راه را بر جنجال های بی فایده ببندد.

این منابع تأکید کرده اند که عبدالمهدی و تیم او سیاست رفتار به جای گفتار را پیش گرفته اند و می خواهند با اقدامات عملی مواضع خود را بیان کنند، هرچند شاید این سیاست چندان با اقبال عمومی مواجه نشود.

به گفته این منابع عبدالمهدی «به گروه هایی که او را به افتادن در دامن ایران و فاصله گرفتن از امریکا متهم می کنند فرصت می دهد که ادعایشان را ثابت کنند».

این منابع افزوده اند که دولت تحت فشار شدید برای اعلام موضع رسمی عراق درباره فرضیه حمله اسرائیل به زاغه های حشد الشعبی و تبعات حقوقی داخلی و بین المللی این موضع گیری است و ازسوی دیگر نیز تحت فشار است تا فرضیه های دیگری را مطرح کند.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا