اقتصادیسیاسی

ترکیه مذاکرات با عراق درباره سهمابه دجله و فرات را متوقف کرد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عراق گفت که ترکیه ناگهان به ادامه مذاکرات درباره سهمابه عراق علاقه ای نشان نداد.

میدل ایست نیوز: مقامات عراقی خبر دادند که اختلافات عراق و ترکیه بر سر سهمابه عراق از آب های دجله و فرات بار دیگر شدت گرفته است.

این خبر در حالی منتشر شده که در هفته های گذشته نشانه های مثبتی از رسیدن دو کشور به توافق مرضی الطرفین دیده شده و طرف عراقی در این باره بسیار خوشبین بود و مذاکراتی طولانی میان دو طرف درباره چنین توافق نامه ای صورت گرفته بود.

یک مقام بلندپایه در دفتر نخست وزیر عراق، تأکید کرد که پس از سفر اخیر هیئتی عراقی به ترکیه برای مذاکره بر سر جزئیات نهایی توافق مذکور، ترکیه از وعده های سابق خود درباره امضای توافق نامه تعیین سهمابه عراق از آب های دجله و فرات بازگشته است.

این مقام افزود که طرف ترکیه ای گفته که تمایلی به امضای توافق نامه ای از این دست ندارد یا بابت امضای آن باید چیزی دریافت کند.

به گفته این منبع، احتمالا منظور ترکیه از چیزی که بابت این توافق دریافت می کند، موضوع حزب کارگران کردستان است که در خاک عراق حضور دارد.

در همین راستا، «علی البدیری» عضو کمسیون کشاورزی و آبیاری مجلس عراق، ضمن تأیید این اطلاعات گفت که هیئت عراقی فقط خواستار سهمابه عراق به همان نحوی است که در سفر نخست وزیر عراق به ترکیه و در دیدارش با رئیس جمهور ترکیه مطرح شد.

او افزود که توافق دو کشور تقریبا به مراحل نهایی رسیده بود اما ناگهان طرف ترکیه ای به ادامه مذاکرات علاقه ای نشان نداد و این پرونده را به «معامله ای دیگر با عراق» مربوط کرد.

«سلام الشمری»، رئیس کمیسیون کشاورزی و آبیاری عراق، نیز تأکید کرد که ترکیه همه تفاهمات سابق را با عراق لغو کرده است و افزود که این یک موضوع انسانی است و ترکیه حق ندارد از آن به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

به گفته یک تحلیلگر عراقی، ترکیه پس از نرمش نشان دادن در موضوع سهمابه عراق و تعویق راه اندازی سد الیسو، انتظار داشت که عراق در موضوع حزب کارگران کردستان همکاری بیشتری نشان دهد اما چنین اتفاقی نیفتاد.

پیش از این رئیس جمهور ترکیه «فیصل اوغلو» را به عنوان نماینده ویژه خود برای مذاکره با عراق در این باره تعیین کرده بود.

اوغلو در ماه اوت گذشته با حضور در کمیسیون کشاورزی مجلس عراق پیشنهاد اجرای پروژه های مشترک کشاورزی و تأمین آب بهداشتی را مطرح کرده بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا