اقتصادیسیاسی

دولت عراق یک میلیارد دلار در بصره هزینه کرده است

پس از پنج سال تنگنای اقتصادی در استان بصره، بیش از 266 پروژه زیرساختی در این استان در حال اجراست.

میدل ایست نیوز: طی پنج سال گذشته، بصره که پایتخت اقتصادی عراق دانسته می شود، گرفتار مضیقه مالی شدید ناشی از کاهش قیمت های نفت و افزایش هزینه های دولت عراق در بخش نظامی و مبارزه با تروریسم شد. این بحران باعث نابسامانی شدید وضعیت خدمات و توقف صدها پروژه زیرساختی شد.

اما از آغاز سال جاری میلادی، این استان ثروتمند از نفت، نفس راحتی کشیده است. در ماه های گذشته وزارت دارایی عراق صد میلیون دلار به خزانه حکومت محلی بصره واریز کرده است.

وزارت دارایی عراق برخلاف معمول جزئیات پرداخت هایش به بصره را اعلام کرد. در بیانیه وزارت دارایی عراق آمده که از آغاز سال 2019 تا پایان ماه اوت حجم بودجه کارآفرینی و سرمایه گذاری و حقوق کارکنان و پرداختی پیمانکاران در استان بصره به یک هزار میلیارد و 134 میلیارد دینار (بیش از یک میلیارد دلار) رسیده است.

حکومت محلی بصره در توضیح این آمار اعلام کرد که نیمی از این مبلغ صرف حقوق کارکنان و نهادهای تابع دولت مرکزی شده است. در بیانیه حکومت محلی آمده که 68 میلیارد دینار از این مبلغ هم مربوط به بدهی های دولت از سال های قبل است و 95 میلیارد دینار هم خرج نظافت شهرهای استان و پرداخت هزینه های بیماران صعب العلاج در بیمارستانی های هند و ترکیه و ایران شده است.

اما پروژه های عظیمی مربوط به ایجاد شبکه فاضلاب، آسفالت خیابان ها، ساخت مدارس و مراکز درمانی نیز وارد فاز اجرایی شده است. موضوعی که همزمان با آن ضرورت مبارزه با فساد و خودداری از واگذاری پروژه های به شرکت های ضعیف محلی نیز مطرح شده است.

«منصور التمیمی»، رئیس شورای نظارت مردمی در بصره، گفت که پروژه های جدید باید به شرکت های معتبر جهانی واگذار شود نه شرکت های موهوم و بی اساسی از نوع همان هایی که در این سال ها اموال عمومی را بالا کشیده و هیچ کاری از پیش نبرده اند.

او افزود که احزاب سیاسی دفاتر اقتصادی ای در بصره دارند که بسیاری از پروژه ها را به دست خود گرفته اند و مانع از اجرای درست پروژه ها می شوند.

نقشه پروژه های عمرانی بصره در سال جاری میلادی شامل 266 پروژه با هزینه 1995 میلیارد دینار در 12 بخش خدماتی می شود: 54 پروژه راه سازی و پل سازی؛ 34 پروژه  شهرداری؛ 31 پروژه  آب رسانی؛ 6 پروژه  برق؛ ساخت 74 مدرسه.

«اسعد العیدانی»، استانداری بصره، تأکید کرد که برخی از این پروژه ها راهبردی هستند که چهار برابر آنچه برایشان در نظر گرفته شده هزینه لازم دارند. او از استخدام شرکت های مشاوره برای ارزیابی پیمانکاران خبر داد و گفت که شرکت های ضعیف و شکست خورده به هیچ پروژه ای دست نخواهند یافت.

«صباح البزونی»، رئیس شورای استانداری بصره، نیز تأکید کرد که در حال حاضر 200 پروژه متوقف ازسر گرفته شده اند و 110 پروژه جدید نیز در مرحله اجرا هستند و پروژه هایی تازه ای هم به زودی آغاز خواهد شد.

او گفت که باید روند اجرای این پروژه ها به دقت زیر نظر باشد و برای همین شورای استانداری دستور نظارت میدانی را برای برخی پروژه ها صادر کرده است.

بصره 4 میلیون نفر جمعیت دارد و قلب اقتصاد عراق است. پنج بندر بازرگانی و دو گذرگاه مرزی زمینی با ایران و کویت و هزاران هکتار زمین های کشاورزی اعم از نخلستان و گندمزار در آن وجود دارد. این استان همچنین تولیدکننده بیش از 3 میلیون بشکه نفت در روز است که بخش اعظم آن هم از طریق همین استان صادر می شود.

این امتیازات اقتصادی باعث شد که در سال 2017 بصره به عنوان پایتخت اقتصادی عراق به رسمیت شناخته شود اما تصویب این قانون در مجلس عراق کمکی به بهبود وضعیت ساکنان بصره نکرد و کمبود خدمات و نبود توسعه آشکار باعث راهپیمایی گسترده مردم بصره در تابستان سال گذشته شد.

بالا بودن آمار بیکاری، آلودگی زیست محیطی و آلودگی آب شرب، نیز از مشکلات جدی استان بصره است.

منبع
ایندیپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا