اجتماعیاقتصادیسیاسی

توضیحات سفیر چین در بغداد درباره «سفر تاریخی» عادل عبدالمهدی به چین؛ 2020 سال بازسازی عراق است

قرار است در سفر چهار روزه هیئت عراقی به چین توافق نامه های استراتژیکی در عرصه های امنیت، انرژی، اقتصاد، و فرهنگ میان عراق و چین امضا شود.

میدل ایست نیوز: «چانگ تاو»، سفیر چین در بغداد، برنامه های سفر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق، به چین را که از روز پنج شنبه به مدت چهار روز آغاز خواهد شد اعلام کرد.

او پیش بینی کرد که سال 2020 «سال بازسازی عراق» باشد و افزود که چین درصدد است که در تحقق شکوفایی تاریخی عراق مشارکتی فعال داشته باشد.

وی افزود که عراق از شرکای اصلی چین در پروژه «کمربند و راه» یا راه ابریشم جدید است.

چانگ تاو خبر داد که در این سفر توافق نامه هایی در عرصه اقتصاد و فناوری و امنیت و فرهنگ میان دو کشور امضا خواهد شد که از همه مهم تر توافق نامه با شرکت چینی «سانشو» برای تأمین 10 میلیارد دلار برای بازسازی عراق است.

او گفت که از دیگر توافق هایی که امضا خواهد شد ساخت کتابخانه الکترونیک برای دانشگاه بغداد و توافق نامه ساخت مجتمع های مسکونی و بیمارستان و اصلاح خاک و تصفیه آب و همکاری در بخش کشاورزی و همکاری امنیتی دو کشور و ده ها توافق نامه دیگر است.

سفیر چین سفر نخست وزیر عراق را مهمترین سفر مقامات عراقی به چین خواند و تأکید کرد که این سفر در شرایطی انجام شده که عراق پیروز میدان جنگ با تروریسم بوده و اکنون در پی بازسازی و جهش در بهبود خدمات است و افزود که چین آماده است که در این شکوفایی تاریخی مشارکت داشته باشد.

او همچنین خبر داد که چین بخش تازه ای از کمک های انسان دوستانه خود را به مبلغ 10 میلیون دلار به عراق پرداخت خواهد کرد.

او بخش دیگری از توافقات را مربوط به عرصه فناوری ارتباطات اعلام کرد و گفت که قرار است تکنسین های عراقی در شرکت «هوواوی» دوره های آموزشی ببینند و این شرکت با دانشگاه های عراق برای آموزش در رشته های ارتباطات و مخابرات همکاری کند.

وی تأکید کرد که چین پیشرفت های بزرگی در تولید بذرهای مقاوم در برابر خشکسالی و شوری آب داشته که به طور خاص برای خاک و هوای عراق طراحی شده است و پژوهشگران چینی روی این موضوع کارهای جدی ای کرده اند.

سفیر چین در عراق اظهار داشت که در عرصه برق نیز چین می کوشد به رفع نیازهای عراق کمک کند و در این راستا شرکت های چینی چهار نیروگاه برق در بغداد و دیگر استان های عراق خواهند ساخت که تولید برق عراق را 22 هزار مگاوات افزایش خواهد داد ضمن اینکه نیروگاه عظیمی در بغداد ساخته خواهد شد که 60 درصد نیاز برق پایتخت را تأمین خواهد کرد.

او از تسهیلات چین در صدور روادید برای شهروندان عراقی خبر داد و گفت که چین برای شهروندان عراقی تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته و مذاکرات برای لغو روادید برای گذرنامه های خدمت در جریان است.

وی درباره برنامه سفر نخست وزیر عراق نیز تأکید کرد که چین توجه ویژه ای به این سفر دارد و قرار است عادل عبدالمهدی مهمان افتخاری دومین دوره کنفرانس صنایع باشد که بزرگ ترین کنفرانس صنایع و فناوری در جهان است و اولین بار است که مهمانی افتخاری خواهد داشت.

چانگ تاو افزود که عبدالمهدی در این سفر با رئیس جمهور و رئیس شورای دولتی چین دیدار خواهد کرد و شهرهای خوفی، شانگهای، و پکن را خواهد دید.

او همچنین عراق را بخشی جدایی ناپذیر از پروژه راه ابریشم جدید دانست و گفت در این راستا عراق و چین همکاری های گسترده ای در جاده سازی و بندر سازی و کشیدن خطوط راه آهن خواهند داشت.

وی تأکید کرد که این دیدار مرحله تازه ای در روابط عراق و چین آغاز خواهد کرد و هدف از آن نه فقط کمک به عراق که ایجاد نسل تازه ای از نیروی کار در عراق است.

او افزود که چین با قاطعیت مخالف تبدیل عراق به میدان نزاع دیگر کشورهاست و از حاکمیت ارضی و استقلال و یکپارچگی عراق حمایت می کند.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا