سیاسی

آیا تیراندازی به مقر حزب دموکرات در سلیمانیه، کار اتحادیه میهنی بوده است؟

اختلافات دو حزب اصلی دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق در نتیجه عوامل متعددی از جمله ممانعت از ورود یکی از رهبران اتحادیه میهنی به اربیل از سوی نیروهای امنیتی وابسته به حزب دموکرات به صورت بی سابقه‌ای تشدید شده است.

میدل ایست نیوز: روشن است که اتحادیه میهنی کردستان اخیرا نشست‌های خود با حزب دموکرات را به حالت تعلیق درآورده که علت این امر عدم پایبندی حزب دموکرات به اجرای توافق سیاسی منعقد شده میان دو طرف با محوریت تشکیل کابینه دولتی، مسائل مربوط به بغداد و پست استانداری کرکوک است.

حزب دموکرات در پرونده تعیین تکلیف پست استاندار کرکوک تعلل كرد و از سوی دیگر و در پی اعمال فشارهای بسیار فرمانی را مبنی بر آغاز فعالیت‌ «خالد شوانی» به عنوان وزیر اقلیم براي هماهنگی با بغداد (۲ روز قبل) صادر کرد و نکته دیگر اینکه اختیارات قباد طالبانی، معاون نخست وزیر را مشخص نکرده و تکلیف پست وزیر دادگستری را نیز تعیین نکرده است.

علاوه بر تمامی این اقدامات، حزب دموکرات یک هفته قبل اقدام به تحریک کادرها و اعضای اتحادیه میهنی در استان دهوک از طریق احضار آنها و گرفتن تعهداتی از آنها مبنی بر عدم همکاری با حزب کارگران کردستان کرد که این مسئله را اتحادیه میهنی یک اقدام تحریک آمیز و به منزله ارعاب کادر حزبی خود در آن منطقه جغرافیایی که حزب دموکرات تحت تصرف انحصاری خود دارد، تلقی کرد.

پیشتر نیز نیروهای آسایش در اربیل یکی از فرزندان «کریم خان سیدکان»، رئیس یکی از عشایر بزرگ که حامی اتحاد میهنی است را بازداشت کردند که این امر پس از ترور دیپلمات ترکیه‌ای در اربیل انجام شد و خشم اتحادیه میهنی را برانگیخت و پس از اعمال فشارهای بین المللی وی آزاد شد.

همه عوامل به همراه رخداد دیروز در ممانعت از ورود یکی از رهبران اتحادیه میهنی به اربیل منجر به وخامت اوضاع شد که در پی آن، رهبران اتحادیه میهنی اقدامات دولت و حزب دموکرات کردستان را محکوم کردند و نشست خود در اربیل را برگزار نکرده و پیامی شدید اللحن از سوی «کوسرت رسول» به «مسعود بارزانی» ارسال کردند و به همه هیات دیپلماتیک فعال در اقلیم اطلاع دادند که اتحادیه میهنی خواستار پوزش رسمی حزب دموکرات است.

از سویی دیگر، قباد طالبانی با ارسال نامه‌ای به مسرور بارزانی از وی خواست درباره رخداد مذکور تحقیقات لازم را صورت دهد.

در همین رابطه، «سعدی احمد بیره»، عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که حزب متبوعش با سیاست انحصارطلبی که حزب دموکرات در اربیل در پیش گرفته است مخالف است و آنها از این طریق می‌خواهند اصل دو دولتی را اجرا کنند.

در پی تیراندازی به ساختمان شعبه چهارم حزب دموکرات در سلیمانیه که از سوی دو خودروی ناشناس صورت گرفت، تا به این لحظه مشخص نشده است که آیا این کار واکنشی از سوی اتحادیه میهنی بوده یا یک اقدام برنامه‌ریزی شده توسط حزب دموکرات برای گمراه سازی افکار عمومی و کاستن فشارهای جاری بر خود بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا