سرخط خبرها

«المانیتور»: «برهم صالح» از چهره های اصلی نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود

قرار است «برهم صالح» در رأس هیئت عراقی عازم به مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس جمهور امریکا دیدار کند.

میدل ایست نیوز: وب سایت تحلیلی «المونیتور» با انتشار گزارشی پیش بینی کرد که «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، یکی از اصلی ترین چهره ها در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و نشست های حاشیه ای آن باشد.

در این گزارش تأکید شده که عراق در صف مقدم تحولات منطقه و درگیری احتمالی واشنگتن و ریاض با ایران خواهد بود.

از این مهم تر، اینکه صالح قرار است در سفر به نیویورک نشان دهد که تغییر سیاست های عراق چگونه می تواند بخشی از حل بحران های منطقه از راه دیپلماسی و هم افزایی اقتصادی باشد و چگونه عراق را به پل ارتباطات و نه میدان تصفیه حساب تبدیل کند.

این گزارش افزوده که عراق تا پیش از این به سیاست حزبی شناخته می شد، اما از حدود یک سال پیش، رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس مجلس عراق به صورت یکپارچه عمل می کنند و این باعث تقویت عراق و اقتدار حکومت شده است.

در این گزارش تأکید شده که سخنرانی های مقامات بلندپایه عراق نشان می دهد که عراق وارد مرحله تازه ای شده که نظام منطقه ای تازه ای را نیز طلب می کند و سنگ بنای آن هم افزایی اقتصادی و تولید فرصت های شغلی برای جوانان و تقدیم خدمات آموزشی و بهداشتی و دیگر خدمات است.

این گزارش افزوده که برهم صالح و عادل عبدالمهدی از مفاهیم فرقه ای در سیاست عراق بسیار فاصله گرفته اند و با جدیت و هوشمندی می کوشند که عراق را به پل ارتباطی میان رقبای منطقه ای به خصوص ایران و عربستان تبدیل کنند.

در همین راستا، عراق از آغاز دولت جدید شبکه روابط اقتصادی گسترده ای با اردن و مصر آغاز کرده که اهمیت آن در تعمیق روابط عراق با کشور عربی انکارناپذیر است.

از سوی دیگر، عراق توافق نامه ای برای اتصال به شبکه برق خلیج امضا کرده و قرار است به زودی بخشی از برق مورد نیاز بصره از این شبکه تأمین شود.

همزمان برخی اعضای کنگره از دولت «دونالد ترامپ» خواسته اند که فعالیت های خود در امریکا را افزایش دهد و پیشنهاد کرده که کمک 166 میلیون دلاری امریکا به عراق در سال 2020 به 453 میلیون دلار برسد.

خبرگزاری «رویترز» امروز خبر داد که دیدار با رئیس هیئت عراقی عازم به نیویورک در برنامه دیدارهای دونالد ترامپ گنجانده شده است و قرار است ترامپ با رئیس هیئت عراقی، یعنی رئیس جمهور عراق، دیدار کند.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا