سرخط خبرهاسیاسی

جانشین احتمالی «عبدالفتاح السیسی» کیست؟

گروهی از نظامیان مصری تحت عنوان «جبهه افسران مصر» با انتشار پیامی حمایت خود را از تظاهرات مردمی علیه عبدالفتاح السیسی اعلام کردند.

میدل ایست نیوز: جبهه افسران مصری که نزدیک به «سامی عنان»، رئیس بازداشت شده سابق ستاد ارتش مصر است، از مردم مصر خواسته تا برای سر دادن شعار سرنگونی نظام «عبدالفتاح السیسی» به خیابان‌ها بیایند، این جبهه همچنین بر حمایت از تظاهرات‌کنندگان تاکید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری الخلیج انلاین، این جبهه در صفحه رسمی خود در فیسبوک تاکید کرده است که نیروهای ارتش همانند 25 ژانویه سال 2011 میلادی که منجر به سقوط دولت حسنی مبارک شد، در کنار تظاهرات‌کنندگان خواهند ایستاد.

از سویی دیگر، این جبهه اعلام کرد «محمود رفعت» به عنوان سخنگوی غیرنظامی سامی عنان انتخاب شده است و همه مردم می توانند با وی در ارتباط باشند.

در همین رابطه، محمود رفعت در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت به زودی اسامی افسرانی که وی آنها را افسران شریف توصیف کرده است، اعلام خواهد شد.

چرا عبدالفتاح السیسی، سامی عنان را زندانی کرد؟

در ماه مارس سال 2018 میلادی، هنگامی که زمان انتخابات ریاست جمهوری مصر نزدیک شد، سامی عنان، رئیس سابق ستاد ارتش نامزدی خود را در این انتخابات اعلام کرد تا با السیسی عملا وارد کارزار انتخاباتی شود. در این حین نیروهای امنیتی مصر، وی را به جرم اعلام تصمیم خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بدون کسب اجازه از نیروهای مسلح بازداشت کردند و توسط دادستانی نظامی مورد محاکمه قرار گرفت.

با وجود اینکه فرماندهی ارتش مصر این توجیه را برای بازداشت عنان مطرح کرده بود اما بسیاری از ناظران امر متفق القول بودند که السیسی تمام توان خود را به کار گرفته تا رقبایش را به هر طریق ممکن از کارزار انتخابات به در کند؛ از جمله این ابزارها می توان به ترغیب مالی، وعده اعطای پست دولتی و یا ارعاب رقبا اشاره کرد، درست همانطور که السیسی با سرلشکر «احمد شقیق»، و «خالد علی»، حقوقدان مصر رفتار کرد.

سامی عنان که نزدیک به 50 سال در نهاد نظامی مصر عمر خود را صرف کرده بود، با اعلام نامزدی‌ خود به قصدش برای تشکیل دولت مدنی اشاره کرده بود چرا که وی پیشتر هسته مدنی منظومه ریاست جمهوری خود را مشخص کرده بود، منظومه‌ای که از «هشام جنینه» رئیس سابق سازمان حسابداری و نماینده پارلمان در کمیسیون شفاف‌سازی و حقوق بشر و «حازم حسنی»، استاد دانشکده علوم سیاسی و اقتصاد و سخنگوی سابق ریاست جمهوری تشکیل می شد.

سامی عنان کیست؟

عنان در سال 1948 میلادی در روستای قرب المنصوره در استان الدقهلیه متولد شد و دوره‌های نظامی خود را در روسیه پشت سر گذاشت و در دانشکده دفاع ملی در آکادمی نظامی ناصر و نیز در دانشکده عالی جنگ به تحصیل پرداخت.

وی در جنگ‌های سال 1967 و 1973 میلادی مشارکت داشت و در سال 1981 میلادی به عنوان فرمانده گردان موشکی به انجام وظیفه پرداخت، وی سپس در سال 1990 میلادی به عنوان وابسته نظامی سفارت مصر در کشور مغرب منصوب شد و این تنها دوره‌ای است که وی به به مدت دو سال در خارج از مصر به سر برد.

در ماه اوت سال 1992 میلادی پس از بازگشت به مصر به عنوان فرمانده لشکر و سپس در سال 1992 میلادی در شهر الاقصر به عنوان فرمانده تیپ 15 پدافند هوایی تعیین شد.

سامی عنان در ادامه در سال 1998 میلادی به عنوان رئیس شعبه عملیات و سپس در سال 2000 میلادی به عنوان رئیس ستاد نیروهای پدافند هوایی و بالاخره در سال 2001 میلادی به عنوان فرمانده نیروی پدافند هوایی مصر منصوب شد.
مهمترین مرحله زندگی نظامی عنان هنگامی است که حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر وی را به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش با درجه سرلشکری منصوب کرد و سپس در جریان انقلاب ژانویه سال 2011 میلادی به عنوان عضو شورای نظامی در آمد.

سرلشکر عنان در پی برکناری حسنی مبارک از قدرت، یکی از مهمترین اعضای شورای نظامی محسوب می شد که کنترل قدرت را در این کشور برعهده داشت تا اینکه وی در سال 2012 میلادی از سوی محمد مرسی، رئیس جمهور وقت مصر از این سمت برکنار شد.

عنان و رابطه وی با امریکا

سامی عنان در دوره ریاست خود بر ستاد ارتش، مناسبات خارجی پررنگی به ویژه با کشورهای تاثیرگذار بر مصر به ویژه ایالات متحده امریکا برقرار کرد.

یکی از مهم ترین شواهد و دلایل مناسبات پررنگ وی با امریکا به ماجرای انقلاب 25 ژانویه سال 2011 میلادی مصر باز می گردد، وی در آن زمان برای تقویت همکاری نظامی دو کشور در امریکا به سر می برد، عنان در خاطرات خود که در سال 2014 میلادی منتشر شد، می نویسد: «ژنرال جیمز ماتیس، فرمانده ستاد مرکزی نیروهای امریکایی از وی خواست تا چند دقیقه به طور خصوصی باهم صحبت کنند، وی از من پرسید که آیا بر روی تظاهرات‌کنندگان آتش خواهید گشود؟ من به وی پاسخ دادم، نه، ما به سمت معترضین شلیک نخواهیم کرد؟ ماتیس از من تشکر کرد و گفت: مرا ناامید نکردی.»

عنان در مقام رئیس ستاد مشترک ارتش بلافاصله به منظور هماهنگی امور برای اداره کشور به مصر بازگشت، در آن هنگام بسیاری پیش‌بینی می کردند که به دلیل مقبولیتش نزد مقامات امریکایی،او جانشین حسنی مبارک خواهد شد اما اعتراض سرلشکر حسین طنطاوی به ایده نامزدی وی برای شرکت در انتخابات سال 2012 میلادی مانع از این اقدام شد.

سرلشکر سامی عنان مناسبات مصر با امریکا را برای طرفین راهبردی دانست و در گفت‌وگوبی با روزنامه الشرق الاوسط گفت: « مصر اهمیت ویژه‌ای برای ایالات متحده امریکا دارد و ایده سرسپردگی از امریکا به هیچ عنوان مطرح نیست چرا که دولتمردان امریکایی مصر را به خوبی می شناسند و از وزن و جایگاه این کشور در ایجاد توازن و ثبات در منطقه آگاهی دارند.»

وی در پایان اظهار داشت: «مصر نه تنها در زمینه نظامی بلکه درحوزه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی به امریکا نیاز دارد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا