سرخط خبرها

فضای امنیتی و بازداشت های گسترده در مصر پس از اعتراضات روز جمعه

خیابان های قاهره و شهرهای بزرگ شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی است و بیش از 300 نفر در این چند روز بازداشت شده اند.

میدل ایست نیوز: چند روز پس از اعتراض ها در چند شهر مصر که با شعار کنار رفتن «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، برگزار شد، وضعیت فوق العاده امنیتی در چند استان مصر ادامه دارد.

به گزارش «الجزیره»، خیابان ها و میادین مصر شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی و نیروهای لباس شخصی است که عابران به طور خاص جوانان را بازرسی می کنند.

حضور این نیروها در خیابان هایی که برای معترضان اهمیت نمادین دارند و نیز دربرابر کافه ها و مراکز پرجمعیت بیشتر است و به طور خاص با کسانی که در حال عکاسی با تلفن همراه باشند برخورد می کنند.

همزمان در دو روز گذشته چندین تن از فعالان مدنی و سیاسی و حقوقی ازجمله «ماهینور المصری»، وکیل و فعال حقوق بشر، و «عبدالعزیز الحسینی»،  نایب رئیس حزب الکرامه، و «کمال خلیل»، از سران نیروهای چپ، دستگیر شدند. همچنین از سوئز گزارش شده که بیش از صد شهروند از خانه هایشان بازداشت شده اند.

براساس گزارش سازمان مصری حقوق و آزادی از روز جمعه تاکنون 336 شهروند مصری به علت شرکت در تظاهرات بازداشت شده اند.

اکثر این افراد به اتهام «همکاری با گروه های تروریستی» و «شرکت در تظاهرات غیر قانونی» و «نشر اکاذیب» و «سوء استفاده از شبکه های اجتماعی» اعلام شده است.

همزمان برخی دسترسی به برخی شبکه های اجتماعی، ازجمله فیسبوک، محدود شده است.

این همه در حالی است که بورس مصر در اولین روز کاری خود در هفته با کاهش 5 درصدی واحد کل مواجه بود که از سال 2016 سابقه نداشته است.

در همین راستا، دولت مصر در پی کاهش نارضایتی ها و جلوگیری از تکرار تظاهرات در روز جمعه آینده برآمده و برای این منظور اعلام کرده که مبلغ یارانه هر فرد را از 30 جنیه (1/8 دلار) به 80 جنیه می رساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا