سرخط خبرها

فرانسه، آلمان، و بریتانیا ایران را عامل حملات به عربستان دانستند

سران سه کشور اروپایی ضمن مسئول دانستن ایران در این حملات از این کشور خواستند که به جای «تحریک» راه گفت وگو پیش گیرد.

میدل ایست نیوز: سران فرانسه، آلمان، و بریتانیا روز دوشنبه موافقت کردند که ایران مسئول حملات ماه جاری به تاسیسات مهم نفتی در عربستان سعودی بوده است و از ایران خواستند به جای «تحریک» راه گفتگو را در پیش گیرد. ایران این اتهام را رد کرد.

سران سه کشور اروپایی در بیانیه ای که پس از نشستی در نیویورک منتشر شد همچنین از ایران خواستند برای رسیدن به آرایش تازه ای برای تقویت توافق اتمی (برجام) وارد گفتگو شود.

«جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در توییتر خود دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرد و با متهم کردن سه کشور اروپایی به عدم اجرای تعهداتشان گفت که پیش از پایبندی به توافق کنونی هسته‌ای، امکان گفتگو وجود ندارد.

حمله به مجموعه پالایشگاهی بزرگ بقیق و میدان نفتی حقل خریص متعلق به شرکت آرامکو عربستان روز ۱۴ سپتامبر روی داد و آمریکا یک روز بعد ایران را در آن مقصر شناخت، اتهامی که ایران رد کرده است.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا در بیانیه مشترکی که فرانسه منتشر کرد نوشتند: «برای ما روشن است که ایران مسئول این حمله است. هیچ توضیح دیگری وجود ندارد. ما از تحقیقات جاری برای حصول جزییات بیشتر حمایت می کنیم.»

سران آلمان، بریتانیا و فرانسه همچنین ایران را ترغیب کردند برای رسیدن به آرایش تازه ای برای تقویت توافق اتمی، برجام، وارد گفتگو شود، هرچند تاکید کردند همچنان از برجام حمایت می کنند.

آنان از ایران خواستند ورود به «مذاکره درباره یک چارچوب بلندمدت برای برنامه اتمی اش و همچنین مسائل مرتبط با امنیت منطقه، از جمله برنامه موشکی و سایر راه های پرتاب موشک ها را بپذیرد.»

سازمان ملل با اعزام تیمی به عربستان، در حال انجام تحقیقاتی درباره حملات به تأسیسات نفتی عربستان است، حملاتی که موجب شد تا آمریکا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر تحریم کند.

گروه انصار الله (حوثی) یمن مسئولیت آن حمله را برعهده گرفته‌ است، اما عربستان و آمریکا معتقدند که ایران در این حملات دست داشته است و حتی گفته شد که این حملات از جایی در داخل خاک ایران انجام شده است. ادعایی که از سوی ایران بارها رد شده است.

منبع
بی بی سی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا