سرخط خبرها

بیانیه نخست وزیر عراق درباره تظاهرات در بغداد

نخست وزیر عراق تأکید کرد که تلاش های دولت برای حل مشکلات متراکم در کشور در حال ثمر دادن است.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، با صدور بیانیه ای به حوادث روز گذشته در تظاهرات مردم در بغداد و چند استان دیگر عراق واکنش نشان داد

در این بیانیه که سه شنبه شب (1 اکتبر) منتشر شد آمده که اولویت دولت همواره تحقق آمال مشروع ملت و عملی کردن همه خواسته های عادلانه شهروندان است.

عبدالمهدی افزوده که از آغاز کار دولتش برای ایجاد راه حل های ریشه ای مشکلات کشور که طی چند دهه متراکم شده است تلاش کرده اند و به تدریج شاهد ثمر دادن این راه حل هاست و این تلاش ها ادامه خواهد یافت و او به عهدش با ملت پایبند است.

نخست وزیر عراق افزوده که میان معترضانی که از حق قانونی خود در تظاهرات مسالمت آمیز استفاده می کنند و نیروی انتظامی که به مسئولیت ملی خود در تأمین امنیت تظاهرات کنندگان عمل می کنند تفاوت نمی بیند اما این دو با تعرض کنندگان به اموال عمومی و کسانی که شعارهایی سرداده اند که خلاف قانون است و نظم عمومی و مسالمت اجتماعی را تهدید می کند و باعث آسیب دیدن مردم بی گناه شده اند و با چاقو و نارنجک دستی به جان نیروهای امنیتی کشور افتاده اند تفاوت بسیار دارند.

عبدالمهدی از نیروهای امنیتی بابت مسئولیت پذیری و پایبندی به قواعد حمایت از تظاهرات کنندگان و نیز از کسانی که به صورت مسالمت آمیز اعتراض خود را اعلام کرده اند تقدیر کرد و آسیب دیدن افراد و اموال عمومی و خصوصی را مایه تأسف خواند و از تحقیق حرفه ای درباره این حوادث خبر داد.

او افزود که از پیش از تظاهرات کمیته هایی برای دریافت و پیگیری مطالبات مردم براساس قانون تشکیل داده و این کمیته ها به کار خود با جدیت ادامه می دهند.

وی همچنین از همگان خواست که با حفظ آرامش به کسانی که در پی ضربه زدن به عراق و ملت عراق هستند فرصت فعالیت ندهند.

همزمان رئیس جمهور عراق با صدور بیانیه ای تظاهرات حق مسلم و قانون شهروندان دانست و افزود که نیروهای امنیتی موظف به حفظ حقوق شهروندان و امنیت کشور هستند.

او افزود که جوانان عراق در پی اصلاحات و ایجاد فرصت های شغلی هستند و همه مقامات موظف به تأمین این خواسته های مشروع اند.

دفتر رئیس مجلس عراق نیز خبر داد که وی کمیسیون های امنیت و حقوق بشر مجلس را مأمور کرده که درباره این حوادث تحقیق کنند.

روز سه شنبه بغداد و چند استان دیگر عراق شاهد تظاهراتی علیه فساد و بیکاری و دخالت بیگانگان در امور عراق بود. براساس آمارهای رسمی در این تظاهرات 400 تن که 40 نفر از آنان نیروهای امنیتی بودند زخمی شدند و یک نفر کشته شد.

سخنگوی وزرات بهداشت عراق اعلام کرد که علت مرگ فرد جان باخته شلیک گلوله به سمت وی نبوده است.

این تظاهرات در شبکه های اجتماعی شکل گرفت و بدان فراخوانده شد و نیروهای سیاسی عراق با آن همراهی نکردند.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا