سیاسی

تشدید اختلافات میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی؛ پررنگ شدن مساله دو دولتی در اقلیم کردستان

اختلافات موجود میان دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق بر سر تعیین اختیارات معاون نخست وزیر و مساله کرکوک و عوامل دیگر به صورت بی سابقه‌ای تشدید شده است.

میدل ایست نیوز: روشن است که حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در چند وقت اخیر، نشست‌های خود با حزب دموکرات کردستان را به علت عدم پایبندی این حزب به اجرای توافقات سیاسی موجود میان طرفین در رابطه با تشکیل کابینه دولت نهم، اختلاف با بغداد و منصب استانداری کرکوک، به حالت تعلیق در آورده است.

حزب دموکرات کردستان در رابطه با حل و فصل منصب استانداری کرکوک تعلل می ورزد، از سوی دیگر، این حزب در نتیجه فشارهای بسیار، دست به صدور فرمانی مبنی بر تعیین «خالد شوانی» به عنوان وزیر اقلیم کردستان برای انجام مذاکرات با بغداد زد، مضافا که اختیارات «قباد طالبانی»، معاون نخست وزیر اقلیم و مساله وزیر دادگستری تاکنون تعیین تکلیف نشده است.

افزون بر موارد یاد شده، حزب دموکرات کردستان چندی پیش، اقدام به تحریک اعضای اتحادیه میهنی در استان دهوک به واسطه احضار و اخذ تعهد از آنان برای عدم همکاری با پ.ک.ک کرد. اقدامی که اتحادیه میهنی آن را در راستای تحریک و ارعاب نیروها و اعضای حزبی خود در این منطقه جغرافیایی (دهوک) که در انحصار و احتکار حزب دموکرات است، قلمداد کرد.

در همین رابطه، نیروهای امنیتی کردستان موسوم به نیروهای آسایش در اربیل یکی از فرزندان «کریم خان سیدکان»، رئیس یکی از عشایر مورد حمایت اتحادیه میهنی را پس از عملیات ترور دیپلمات تُرک، بازداشت کردند. امری که موجب برانگیخته شدن خشم اتحادیه میهنی شد و در ادامه حزب دموکرات پس از فشارهای بین المللی مجبور به آزادسازی وی شد.

همه این علل به همراه اقدام حزب دموکرات در ممانعت از ورود یکی از رهبران اتحادیه میهنی به اربیل، وخامت اوضاع را موجب شد، موضوعی که باعث شد رهبران اتحادیه میهنی و مردم، اقدام دولت و حزب دموکرات را محکوم کنند.

در همین راستا، حزب اتحادیه میهنی نشست خود در اربیل را برگزار نکرد و اقدام به ارسال پیام شدید اللحنی از سوی «کوسرت رسول» به «مسعود بارزانی» کرد و پیام مذکور را در اختیار همه هیات‌های دیپلماتیک فعال در اقلیم کردستان قرار داد.

در ادامه حزب اتحادیه میهنی ضمن درخواست معذرت‌خواهی رسمی حزب دموکرات از آن، طی نامه قباد طالبانی به مسرور بارزانی انجام تحقیقات درباره این حادثه را خواستار شد.

از سوی دیگر، «سعدی احمد بیره»، عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی از مخالفت این حزب با سیاست انحصارطلبی که حزب دموکرات در اربیل آن را در پیش گرفته است، خبر داد و عنوان کرد: «حزب دموکرات با این اقدامات خود خواهان اجرای اصل دو دولتی هستند.»

در پایان باید به حادثه تیراندازی به ساختمان حزب دموکرات کردستان در سلیمانیه از سوی دو خودوری ناشناس اشاره کرد که تاکنون مشخص نشده که این اقدام آیا واکنش اتحادیه میهنی بوده است یا اقدامی برنامه‌ریزی شده از طرف حزب دموکرات کردستان برای فریب افکار عمومی و کاستن از فشارهای کنونی علیه خود!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا