سیاسی

تظاهرات بی هویت عراق

در حال حاضر این تظاهرات تنش آفرین شده است. هنوز مشخص نیست که آیا تظاهرات کنندگان تظاهرات را به خشونت می کشانند و پلیس را وادار به اعمال خشونت می کنند یا عوامل دیگری هستند که تظاهرات را به خشونت می کشانند.

میدل ایست نیوز: تظاهرات دیروز و امروز در عراق که هسته اصلی آن در بغداد بود را کسی جدی نمی گرفت. به ویژه که صرفا در شبکه های اجتماعی خبر آن دست به دست می چرخید و هیچ گروهی سیاسی بیانیه ای در طرفداری از آن صادر نکرد.

به مرور که به روز سه شنبه، دیروز، که موعد برگزاری تظاهرات بود، نزدیک می شدیم تردیدها نسبت به این تظاهرات افزایش می یافت. تا آخرین لحظه هیچ کس از هیچ طایفه ای بیانیه ای در حمایت یا رد آن صادر نکرد. شاید بتوان گفت به همین دلیل هم بود که دولت زیاد آن را جدی نگرفت و واکنش ها نسبت به آن دیرهنگام بود. اما وقتی که تظاهرات به خشونت کشیده شد و امروز ادامه یافت، ابعاد تازه ای به خود گرفت. با وجودی که همچنان کسی حاضر به حمایت از آن نیست.

در حال حاضر این تظاهرات تنش آفرین شده است. هنوز مشخص نیست که آیا تظاهرات کنندگان تظاهرات را به خشونت می کشانند و پلیس را وادار به اعمال خشونت می کنند یا عوامل دیگری هستند که تظاهرات را به خشونت می کشانند.

نوع شعارهایی که در این تظاهرات سر داده می شود؛ در کنار شعار علیه دولت، فساد، کمبود خدمات، بیزاری از احزاب، کل ساختار عراق را به چالش می کشد و همچنین شعارهایی که علیه ایران سر می دهند، تردیدها را نسبت به ماهیت این تظاهرات تشدید می کند. به ویژه که در شبکه های اجتماعی افراد و گروه های نزدیک به جریان های بعثی به حمایت از آن برخواسته اند.

تظاهرات حق مردم است، و به ویژه در وضعیت اسفناک اجتماعی عراق و کمبودهای بسیار خدماتی هر گونه حرکت اعتراضی از سوی مردم قابل تصور است اما این که تظاهرات عاملی برای عقده گشایی های دیگر باشد، نمی تواند قابل قبول باشد. به نظر می رسد این تظاهرات چنین جنسی داشته باشد.

در عین حال اگر دولت نتواند تظاهرات را مدیریت کند و بر خشونت ها دامن بزند و در برابر اعتراض های به حق مردمی اقدامی موثر انجام دهد، تظاهرات می تواند از چارچوب خود خارج شود، جریانی مجهول امور را به دست بگیرد و اتفاقاتی پیش بینی نشده بیفتد. اتفاقاتی که در گذشته و بعد از سقوط صدام حسین مشابه آن را در عراق چند بار دیده ایم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا