سیاسی

مرجعیت به دنبال آرامش، فرصت طلبان در پی بهره برداری از تنش

در حالی که مرجعیت به حفظ آرامش، پاسخ به نیاز معترضان و کاهش از تنش های سیاسی داخلی تاکید می کند، گروه هایی دیگر در مقابل آن قرار گرفتند و همچنان تلاش دارند فضا را ملتهب نگه دارند.

میدل ایست نیوز: در حالی که بعد از سخنرانی احمد الصافی، نماینده مرجعیت در روز جمعه فضای تنش آلود ناشی از تظاهرات مردمی در عراق رو به آرامش گذاشت اما برخی جریان های سیاسی همچنان بر آتش تنش می دمند.

روز جمعه نماینده مرجعیت اعلام کرد که مسئول تنش های اخیر داخلی که با تظاهرات روز سه شنبه هفته گذشته مردم معترض به وضعیت معیشتی و خدماتی عراق آغاز شده بود، گروه های سیاسی تشکیل دهنده دولت هستند که مانع از آزادی عمل دولت در اصلاح امور می شوند. به این ترتیب وی به نوعی از عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق حمایت و حساب او را از گروه های سیاسی جدا کرد. برخی جریان های سیاسی این حمایت را برنتافتند و سازی جداگانه زدند.

در حالی که سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی خود را پیرو دستور مرجعیت و رهنمودهای آن اعلام کرد، و هادی عامری، رئیس ائتلاف فتح گفت که در اصلاح امور به دولت کمک می کند و دستور مرجعیت را نصب العین می داند، و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان گفت که در راستای حمایت از تظاهرکنندگان دولت را به مطالبه گری تشویق می کند و از آن می خواهد برنامه کاری خود را ارائه کند؛ مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و رهبر فراکسیون سائرون از نمایندگان خود در پارلمان خواست عضویت خود را تعلیق کنند و نخست وزیر نیز از سمت خود استعفا دهد و انتخابات زودهنگام زیر نظر سازمان ملل برگزار شود. بعد از آن حیدر العبادی، نخست وزیر سابق و رئیس فهرست النصر نیز خواستار استعفای عبدالمهدی و برگزاری انتخابات زودهنگام شد. یک روز بعد ابومازن، از یاران نزدیک خمیس الخنجر، از رهبران سیاسی اهل تسنن خواستار استعفای عبدالمهدی و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

به این ترتیب در حالی که مرجعیت به حفظ آرامش، پاسخ به نیاز معترضان و کاهش از تنش های سیاسی داخلی تاکید می کند، گروه هایی دیگر در مقابل آن قرار گرفتند و همچنان تلاش دارند فضا را ملتهب نگه دارند. بی شک یکی از مهمترین این جریان ها جریان صدر است که در حال حاضر تلاش می کند نبض اعتراض ها را به دست بگیرد و همچنان فضا را ملتهب نگه دارد تا به آن چه مطلوب خود می داند، برسد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا