اقتصادیسرخط خبرها

هیئت وزیران عراق بسته اصلاحی دوم در پاسخ به مطالبات معترضان را تصویب کرد

در جلسه امروز سه شنبه هیئت وزیران عراق این بسته فوری برای تحقق خواست معترضان تصویب شد.

میدل ایست نیوز: هیئت وزیران عراق بسته اصلاحی دوم خود را در پاسخ به مطالبات معترضان صادر کرد.

براساس بیانیه رسمی دفتر نخست وزیری عراق در جلسه امروز سه شنبه هیئت وزیران عراق این بسته فوری برای تحقق خواست معترضان تصویب شد.

به موجب این مصوبه، هیئتی عالی به ریاست نخست وزیر و عضویت وزرای مسکن و چند مقام مربوط دیگر برای توزیع اراضی مسکونی برای شهروندان تشکیل می‌شود.

این هیئت همچنین موظف به بررسی توسعه محدوده ‌های شهری و تغییر کاربری‌های زمین‌های حومه شهرها برای این منظور است.

از دیگر بندهای این بسته شناسایی و جلوگیری از دریافت بیش از یک حقوق دولتی توسط کارکنان دولت و موظف کردن وزارت برق به توزیع انرژی خورشیدی رایگان برای ۳هزار خانوار فقیر است.

این بسته همچنین برای حل مشکل بیکاری جوانان وزارت بازرگانی را موظف به تسهیل ثبت شرکت‌های تجاری برای جوانان زیر ۳۵ سال و ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش‌های مختلف مانند مهندسی پارک‌ها و پیمانماری‌های دست دوم و بازیافت زباله و برنامه ریزی کرده و به استانداری‌ها امتیار داده که به صورت مستقیم در پروژه‌های زیر ۵۰۰ میلیون دینار از جوانان کمک بگیرد.

وزارت کار و امور اجتماعی هم موظف به تهیه ماشین‌های رستوران سیار و تحویل آنها به جوانان با تسهیلات است و شهرداری ها هم موظف به تسهیل صدور مجوز کسب و کار برای آنان هستند و وزارت برق هم موظف شده که برای کارهایی مانند دریافت هزینه فاکتور جوانان زیر ۳۵ سال را به کار بگیرد و ۵درصد هزینه فاکتور ها را به آنها بپردازد و بابت هر روز کار ۵ هزار دینار به آنها بدهد.

در این بسته همچنین تسهیلات فراوانی برای استخدام فارغ‌التحصیلان مدارس فنی و حرفه‌ای و مهندسان کشاورزی تعیین شده و وزارت کشاورزی موظف به تجدید نظر در پروژه‌های کشاورزی و فسخ قراردادهای بدون بازده و عملی کردن وام کم بهره کشاورزی شده است.

وزارت صنعت و معدن هم موظف شده که برای فارغ التحصیلان بدون کار دوره های آموزشی فنی و حرفه ای جهت تاسیس بنگاه های زودبازده صنعتی برگزار کند و از زمین های بدون استفاده برای ایجاد کارگاه ها استفاده کنند و همچنین وامهایی به این افراد بپردازد.

از دیگر مصوبات این بسته بررسی کاهش سن بازنشستگی و جذب فارغ التحصیلان دارای مدرک عالی در وزارتخانه‌های آموزش و آموزش عالی طی دو هفته بر اساس ضوابط تعیین شده و و نیز ملزم کردن دانشگاه ها و دانشکده های خصوصی جذب فارغ التحصیلان دارای مدارک عالیه رساندن حجم کلاس‌ها به یک معلم برای ۲۵ دانش آموز و یک معلم برای ۲۰ دانشجو در رشته های علوم علوم پایه و یک استاد برای ۱۵ دانشجو در رشته های مهندسی و پزشکی است.

همچنین شهرداری بغداد و دیگر شهرهای عراق موظف به عقد قرارداد شرکت های تخصصی جهت بازیافت زباله وزارت برق موظف به خرید برق تولید شده از این بازیافت قیمت بالا و نیز ملزم کردن ادارات دولتی خرید دست کم ۲۰ درصد مواد مصرفی خود از تولیدات داخلی شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا