سیاسی

سکوت مقتدی صدر در برابر خواست مرجعیت و معترضان طرفدارش

در حالی که مقتدی صدر در یک روز دو بار بیانیه صادر کرد، در پنج روز اخیر هیچ واکنشی از خود نشان نداده است در حالی که تظاهرات کنندگان طرفدارش تا پایان روز دوشنبه در مناطق تحت نفوذشان حضور داشتند و بی اعتنا به خواسته مرجعیت که خواهان حفظ آرامش و دادن فرصتی دوباره به دولت شده بود، همچنان تظاهرات می کردند.

میدل ایست نیوز: در حالی که از روز جمعه تا کنون بسیاری مواضع خود را نسبت به مواضع مرجعیت نسبت به تظاهرات به روشنی بیان کرده اند، جریان صدر و حزب الدعوه هیچ واکنشی تا کنون از خود نشان نداده اند.

روز جمعه سید احمد الصافی، خطیب نماز جمعه کربلا به نمایندگی از مرجعیت مواضع این نهاد بزرگ دینی را نسبت به تظاهرات جاری در عراق اعلام کرد و از دولت خواست فورا مطالبات مردم معترض را پیگیری کند، اصلاحات را در دستور کار خود قرار دهد و به دور از فشارهای سیاسی برای بهبود وضعیت جاری در کشور تلاش کند. نماینده مرجعیت به روشنی حساب دولت را از گروه های سیاسی جدا کرد و ائتلاف های تشکیل دهنده دولت را عامل وضعیت کنونی اعلام کرد.

ساعاتی پس از سخنان نماینده مرجعیت و در حالی که گروه های سیاسی در حال اعلام حمایت از مواضع آن بودند، مقتدی صدر دستور به تعلیق عضویت نمایندگان ائتلاف سائرون داد و در ساعات پایانی همان روز خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام زیر نظر سازمان ملل شد.

حالا هم که دولت در راستای توصیه های مرجعیت دستورالعمل تازه ای تعریف کرده و تلاش هایی را برای انجام اصلاحات آغاز کرده است، و نخست وزیر و رئیس جمهوری و رئیس مجلس همگی بر لزوم پیگیری خواسته های مرجعیت تاکید کرده اند، جریان صدر و حزب الدعوه اسلامی سکوت مطلق اختیار کرده اند و همچنان ساز خود را کوک می کنند.

این در حالی است که ائتلاف فتح که یکی از گروه های اصلی تشکیل دهنده دولت محسوب می شود، رسما اعلام کرده است که توصیه های مرجعیت را نقشه راه خود می داند و از دولت می خواهد بدون فوت وقت اصلاحات مد نظر مرجعیت را انجام دهد.

در این میان حیدر العبادی، نخست وزیر سابق که هم صدا با مقتدی صدر خواستار استعفای دولت شده بود بار دیگر امروز سه شنبه در حساب شخصی توئیتری خود خواستار استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

در حالی که مقتدی صدر در یک روز دو بار بیانیه صادر کرد، در پنج روز اخیر هیچ واکنشی از خود نشان نداده است در حالی که تظاهرات کنندگان طرفدارش تا پایان روز دوشنبه در مناطق تحت نفوذشان حضور داشتند و بی اعتنا به خواسته مرجعیت که خواهان حفظ آرامش و دادن فرصتی دوباره به دولت شده بود، همچنان تظاهرات می کردند و متاسفانه راه خشونت را هم پیش می بردند. در حالی که هیچ پیامی از مقتدی صدر برای آرام کردن طرفدارانش که خشونت اعتراضیشان در شهرک صدر روز یکشنبه جان دست کم 15 نفر را گرفت منتشر نشده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا