سرخط خبرها

ترکیب کمیته تحقیق درباره حوادث خونین در تظاهرات اعلام شد

این کمیته به ریاست وزیر برنامه ریزی و با عضویت وزرای کشور، بهداشت، دادگستری، و دفاع و نمایندگانی از مجلس و شورای عالی قضایی تشکیل شده است.

میدل ایست نیوز: فرماندهی ستاد مشترک عراق ترکیب کمیته تحقیق و تفحص درباره حوادث تیراندازی به سمت تظاهرات کنندگان را اعلام کرد.

در بیانیه رسمی این ستاد که امروز (شنبه، 12 اکتبر) منتشر شده آمده که این کمیته زیر نظر فرمانده کل نیروهای مسلح و به ریاست وزیر برنامه ریزی و با عضویت وزرای دادگستری، بهداشت، کشور، دفاع و جانشین فرمانده عملیات مشترک و نمایندگانی از شورای عالی قضایی و مجلس و کمیساریای حقوق بشر و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی تشکیل شده است.

این بیانیه افزوده که هدف اصلی این کمیته تحقیق کامل و جامع درباره حوادث پیش آمده در تظاهرات و کشته شدن شمار بالایی از معترضان و نیروهای امنیتی کشور و تعرض به اموال دولتی و خصوصی و حمله به دفاتر شبکه های تلویزیونی و احزاب و شناسایی عاملان این اقدامات غیر قانونی و تدوین گزارش جامع آن طی 7 روز آینده است.

پیش از این نماینده مرجعیت عالی شیعه در خطبه های نماز جمعه کربلا با اعلام اینکه مسئولیت ریخته شدن خون تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی در اعتراضات اخیر از سوی عناصر خارج از قانون برعهده دولت است و دولت نمی تواند از تحمل این مسئولیت بزرگ شانه خالی کند، خواستار انجام تحقیقات از سوی دولت و دستگاه قضایی برای روشن شدن آنچه که در جریان تظاهرات روی داده است، شده بود.

پس از این خطبه ها که با استقبال گسترده نیروهای سیاسی مواجه شد، شورای عالی امنیت ملی عراق اعلام کرد که کمیته ای برای تحقیق در این باره تحویل گزارش آن طی 5 روز آینده تشکیل داده است.

صفحه فیسبوک «صالح محمد العراقی»، که بازتاب دهنده مواضع «سید مقتدی صدر» است در واکنش به تشکیل این کمیته گفت که ریاست این کمیته به «فالح الفیاض»، مشاور امنیت ملی عراق، واگذار شده در حالی که او خود متهم به دست داشتن در کشتار معترضان است.
منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا