سیاسی

ارتش سوریه در خلال عملیات ترکیه وارد منبج شد

منبج واقع در نواری است که ترکیه می گوید می خواهد در آن یک کمربند امن آزاد از جنگجویان کرد ایجاد کند.

میدل ایست نیوز: درحالی که پیشروی نیروهای ترکیه در شمال سوریه ادامه دارد، ارتش سوریه هم پس از توافقی با نیروهای کرد به سرعت وارد شهرها و روستاهای واقع در شمال شرقی این کشور می شود.

رسانه های دولتی سوریه گزارش می دهند که نیروهای دولتی وارد شهر منبج شدند که بخشی از توافق به دست آمده با نیروهای تحت هدایت کردها است.

در همین حال نیروهای ترکیه و شبه نظامیان سوری متحد آنها درحال تجمع قوا در نزدیکی این شهر بوده اند.

رسانه های دولتی سوریه گفتند که نیروهای دولتی وارد منبج شده اند، که واقع در نواری است که ترکیه می گوید می خواهد در آن یک کمربند امن آزاد از جنگجویان کرد ایجاد کند.

ارتش سوریه پیشتر با استقبال گرم مردم محلی وارد تل تمر و عین عیسی شد.

این اولین بار از سال ۲۰۱۲ است که نیروهای «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه وارد این ناحیه می شوند. ساعاتی پیشتر آمریکا اعلام کرد حدود هزار سرباز خود را از شمال سوریه خارج می کند که گزارش می شود احتمالا به عراق خواهند رفت.

شهر تل تمر تا پیش از این تحت کنترل دولت محلی شمال سوریه تحت هدایت کردها قرار داشت.

گفته می شود نیروهای نظامی ارتش سوریه با ورود به این شهر در تیررس توپخانه ارتش ترکیه قرار گرفته‌اند.

کردهای سوریه پیشتر گفتند که دولت این کشور با اعزام ارتش به مرز شمالی برای جلوگیری از عملیات تهاجمی ترکیه علیه آنها موافقت کرده است.

«بدران جیا کرد» از مقامات دولت خودگران شمال شرقی سوریه به رویترز گفت: «بعد از اینکه آمریکایی‌ها از منطقه رفتند و به حمله ترکیه چراغ سبز نشان دادند، ما مجبور شدیم به سراغ گزینه‌های دیگر برویم که گفتگو با دمشق و مسکو بود، برای پیدا کردن راه حل و جلوگیری از حملات ترکیه.»

اما ایلنور چویک یکی از مشاوران ارشد «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به بی‌بی‌سی گفت چنین توافقی صورت نگرفته و ارتش سوریه هم در مرز با ترکیه حضور ندارد.

او گفت: «اگر آنها جایی در منطقه باشند جنوب مرز ترکیه و بیرون منطقه امن ما خواهد بود. ما داریم یک منطقه امن در داخل سوریه ایجاد می‌کنیم، به عمق سی کیلومتر و در طول مرز ترکیه. بنابراین آنچه ما الان می‌بینیم این است که آنها می‌خواهند با تروریست‌های کرد یعنی یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به توافق برسند، اما در حال حاضر همه اینها شایعه است. ما تحرک نیرو نمی‌بینیم. آنها در مرز نیستند. ما در مرز هستیم.»

در همین حال رسانه‌های نزدیک به حزب کارگران کردستان پ‌ک‌ک می‌گویند گروهی از جوانان از کردستان عراق برای مبارزه با نیروهای ترکیه عازم سوریه شده‌اند.

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه که هفته پیش شروع شد با هدف اخراج نیروهای کرد از نواحی واقع در طول مرز سوریه انجام می شود، چون ترکیه آنها را «تهدیدی» برای خود عنوان می کند.

نیروهای دمکراتیک سوریه در بیانیه‌ای اعلام کردند که این توافق به آنها کمک خواهد کرد «با این تجاوز مقابله کنند و نواحی ای که ارتش ترکیه و مزدورانش وارد آن شده اند را آزاد کنند.»

این حرکت همچنین «راه را برای آزادسازی باقی شهرهای سوریه مثل عفرین که ارتش ترکیه اشغال کرده هموار خواهد کرد.»

نیروهای ترکیه و شورشیان سوری مورد حمایت آنها در سال ۲۰۱۸ بعد از عملیاتی دو ماهه، عفرین را از نیروهای کرد گرفتند.

توافق تازه نمایانگر یک تحول قابل توجه برای کردهاست که در پی از دست دادن حمایت نظامی آمریکا برای گرفتن کمک به دولت سوریه روی آورده اند.

منبع
بی بی سی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا