سیاسی

دولت برای اقدام جدی فقط 10 روز فرصت دارد/ فراخوان در عراق برای ازسرگیری تظاهرات در 25 اکتبر

فعالان شبکه های اجتماعی برای برگزاری انتخابات در پایان ضرب الاجل مرجعیت به دولت برای معرفی عاملان خشونت ها در اعتراضات فراخوان داده اند.

میدل ایست نیوز: فراخوان فعالان شبکه های اجتماعی برای ازسرگیری تظاهرات اعتراضی از 25 اکتبر آینده در حالی آغاز شده است که بسیاری پیش بینی می کنند که این تظاهرات با حمایت بیشتری ازجانب نیروهای سیاسی عراق همراه شود.

این موعد پایان ضرب الاجل مرجعیت دینی به دولت برای تحقیق و تفحص و شناسایی عاملان خشونت ها علیه تظاهرات کنندگان و معرفی آنها به دستگاه قضایی است.

این در حالی است که دولت عراق به تلاش های خود برای تصویب و اجرای بسته های اصلاحی و تعدیل کابینه ادامه می دهد و گفته می شود که قرار است این تعدیلات شامل 10 وزارتخانه شود.

برخی فعالان مدنی در شهرک صدر، که از اصلی ترین مراکز هواداران «سید مقتدی صدر» است، اعلام کرده اند که در تظاهرات 25 اکتبر شرکت خواهند کرد و گفته اند که در این باره با هماهنگ کنندگان تظاهرات در استان های جنوبی در تماس هستند.

هماهنگ کنندگان تظاهراتی که در اول اکتبر آغاز شد پیش تر اعلام کرده بودند که به احترام مراسم عزاداری اربعین و زائرانی که به این مناسبت به عراق می آیند تظاهرات خود را متوقف می کنند.

«محمد قاسم»، فعال مدنی در شهر دیوانیه، تأکید می کند که از 25 اکتبر تظاهرات ازسر گرفته خواهد شد و مطالبه معترضان مبارزه با فساد و ناکامی و «برداشتن گندی است که همه چیز را در عراق گرفته».

یک مقام عراقی به «العربی الجدید» گفت که دولت فراخوان ازسرگیری تظاهرات بعد از پایان مراسم زیارت اربعین را رصد می کند و در جریان همه چیز هست.

او افزود که این باعث نشده که دولت از آزاد کردن معترضان بازداشت شده خودداری کند و خبر داد که از میان بیش از 900 بازداشت شده در تظاهرات هفته گذشته، کمتر 30 تن که در آتش زدن خودروها و حمله به ساختمان های دولتی دست داشته اند در بازداشت هستند.

وی همچنین گفت که براساس برآوردها جریان صدر و ائتلاف نصر (حیدر العبادی) به احتمال قوی به این تظاهرات خواهند پیوست و از باب تصفیه حساب سیاسی با رقبا هم که شده از آن حمایت می کنند و افزود که ازسرگیری دوباره تظاهرات «عادل عبدالمهدی» را دربرابر گزینه های استعفا یا عزل قرار می دهد و این چیزی است که بسیاری گروه های سیاسی دربرابر حامیان عبدالمهدی، که به ائتلاف فتح و الحشد الشعبی منحصر شده اند، دنبال آن هستند.

همزمان یک فرد نزدیک به «سید مقتدی صدر» خبر داد که وی تاکنون هیچ توصیه ای درباره پیوستن یا نپیوستن به تظاهرات 25 اکتبر نداشته است.

«هشام الهاشمی»، کارشناس سیاسی و امنیتی، به «العربی الجدید» گفت که معترضان در حال حاضر منتظر گزارش کمیته دولتی هستند و «بعید می دانم این گزارش آنان را متقاعد کند».

او افزود که فرصت دو هفته ای مرجعیت به عبدالمهدی فرصت مناسبی برای تغییر مواضع وی و اصلاح جدی امور است و باید این را اقدام مرجعیت برای تقویت او و نه تضعیف وی دانست، مانند اعتراضاتی که در زمان «حیدر العبادی» رخ داده بود که مرجعیت از وی خواست دربرابر مفسدان قاطعیت نشان دهد اما او از این فرصت استفاده نکرد.

الهاشمی ابراز امیدواری کرد که عبدالمهدی در این دو هفته قاطعیت نشان دهد و خود را از آنچه ائتلاف های سائرون و فتح در مجلس به وی دیکته می کنند آزاد کند.

به نظر الهاشمی، اگر هواداران صدر به تظاهرات 25 اکتبر نپیوندند این تظاهرات چندان گسترده و تأثیرگذار نخواهد بود.

«بهاء الاعرجی»، معاون نخست وزیر اسبق عراق، با انتشار توئیتی گفت که نیروهای سیاسی دربرابرمسئولیت تاریخی هستند که از اقدامات اصلاحی دولت حمایت کنند و ملت را به امکان اصلاح امور متقاعد سازند، «در غیر این صورت همه نظام سیاسی کشور با همه تشکل ها و نیروهای سیاسی اش هدف اعتراض هستند و هرکس که فکر کند تظاهرات تمام شده سخت در اشتباه است».

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا