اقتصادیسیاسی

«آزمایش شده در سوریه»، برند سلاح های ساخت روسیه در بازارهای جهان

روسیه در جنگ سوریه و با توجه به طبیعت متفاوت آن، بسیاری از سلاح های خود را آزمایش و آسیب شناسی کرده است.

میدل ایست نیوز: جنگ سوریه به ارتش روسیه امکان داد که سلاح های تازه ای را آزمایش کند و به شرکت های تولید سلاح روسیه فرصت داد که تولیدات خود را در سوریه آسیب شناسی کنند.

«سرگی شویگو»، وزیر دفاع روسیه، چندی پیش در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که «اکثر خلبانان جنگی روسیه به سوریه رفته اند».

روزنامه «رد استار» که وابسته به ارتش روسیه است طی گزارش داده که 98 درصد نیروهای ترابری هوایی و 90 درصد افراد نیروی هوایی ارتش روسیه و 60 درصد خلبانان عملیات های دوربرد در سوریه حضور یافته اند.

این گزارش افزوده که 32 درصد تکنسین های دفاع هوایی روسیه نیز برای افزایش توان نظامی خود به سوریه رفته اند.

طبیعت صحرایی سوریه با طبیعت روسیه تفاوت های بسیاری دارد و این به خلبانان روسیه امکان داده که در فضایی متفاوت با سرزمین خود پرواز را تجربه کنند.

علاوه بر این، روسیه تجربه طراحی سلاح برای طبیعت صحرایی را نداشته است. «بوریس اوپسونوف»، رئیس مرکز موشک های تاکتیکی روسیه، می گوید: «جای پنهان کاری نیست. ما در سوریه عیب های بسیاری از سلاح هایمان را کشف کردیم».

او سوریه را میدان تجربه و آزمایش مهمی برای ارتش روسیه می داند.

جنگنده های سوخو 35، سوخو 57، و خمپاره انداز «تو 160» و تعدادی از بمب های هوشمند در سوریه آزمایش شده است.

اوپسونوف می افزاید که وی شخصا ارتش روسیه را متقاعد کرده که از بمب های هوشمند در سوریه استفاده کنند. او توضیح می دهد که بمب های غیر هوشمند روسیه بسیار ارزان تمام می شد، «اما بادهای شدید صحرایی باعث می شد که این بمب ها درست عمل نکند، و نیروهای ما که در هوای گرم و صحرایی و بادهای شنی نجنگیده بودند از این موضوع خبر نداشتند».

او همچنین از تجربه مشابهی درباره موشک های لیزری سخن می گوید: «موشک لیزری از دقیق ترین موشک هاست، اما برد آن به شفافیت پوشش کلاهک آن مربوط می شود، در سوریه فهمیدیم که با گذاشتن چراغ روی موشک می توانیم به این شفافیت کمک کنیم».

خبرگزاری روسیه ای «تاس» نیز چندی پیش تأکید کرد که جنگ سوریه باعث شده که روسیه تعدیلات مهمی روی جنگنده ها و بالگردها و تانک ها و موشک های اعمال کند تا در محیط های صحرایی از کارایی آنها کم نشود و در مورد بالگردها زمان لازم برای به پرواز درآمدنشان کم شود».

«آندره بوژنسکی»، مدیر اجرایی شرکت «هلیکوپتر روسیه» از ده ها تعدیل در طراحی جنگنده ها و سلاح های روسی سخن می گوید و می افزاید که اکنون می توان انواع سلاح هایی که روی جنگنده های Ka-52 و Mi 28N استفاده می شود متنوع تر شده است.

در طول جنگ سوریه، روسیه بیش از 600 قطعه سلاح جدید را به کار گرفت و از این موضوع به عنوان یک استراتژی بازاریابی استفاده کرد.

«سرگی کاراژانف»، تحلیلگر سیاسی و مشاور سابق کرملین، در مصاحبه با «تی آر تی» تأکید کرد که یکی از اهداف روسیه از دخالت در سوریه «آموزش نیروهای روسی و نشان دادن قدرت نظامی آنها» بود.

او گفت که وقتی روسیه با موشک کروز تعدادی از سارقان را در سوریه هدف قرار داد، بسیاری فهمیدند که روسیه نسل تازه ای از تسلیحات بازدارنده دارد.

به نظر وی، این امکانات به مشتریان بالقوه سلاح روسیه این پیام را می دهد که مهمات روسی کاربرد بسیاری دارد و از زمان جنگ سوریه بسیاری از کشورها ازجمله ترکیه و ایران به خرید سلاح روسی توجه بیشتری نشان داده اند.

«یوری پوریسوف»، یکی از مقامات بلندپایه وزارت دفاع روسیه، تأکید کرد که مشتری ها برای خرید سلاح روسیه صف کشیده اند. «یک جنگ واقعی بهترین فرصت برای آزمایش سلاح است».

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا