اجتماعی

وجه تمایز تظاهرات لبنان با دیگر کشورهای عربی+عكس و فيلم

تظاهرات لبنان در مقایسه با دیگر کشورهای عربی دارای تفاوت‌هایی است که از روحیه، اخلاق و فرهنگ متفاوت این کشور حکایت دارد.

میدل ایست نیوز: مهم‌ترین وجه تمایز تظاهرات و اعتراضات اخیر لبنان در مقایسه با تظاهرات دیگر کشورهای عربی این است که نشان می دهد مردم این کشور اهل زندگی، خوشی و تفریح هستند، در این تظاهرات شاهد صحنه‌های نمایش موسیقی، رقص‌های محلی و بسیاری از موارد دیگر بودیم که نشان از فرهنگ جامعه لبنان و طرز تفکر مردم این کشور دارد، همچنین برخلاف تظاهرات دیگر کشورهای عربی که معمولا به اقدامات خشونت‌بار و کشته و زخمی شدن تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی منجر می شود، در اعتراضات لبنان صحنه‌های خشونت‌آمیز بسیار کمتر به چشم می خورد و در اکثر موارد تظاهرات از حالت مسالمت‌آمیز خود خارج نشده است.

تظاهرات مردم لبنان از روز پنجشنبه 17 اکتبر جاری در نتیجه اعمال مالیات بر مکالمات واتساپی آغاز شد و علیرغم انصراف دولت لبنان از تصمیم اخیر خود و اعلام برنامه اصلاحی، تظاهرات مردم لبنان گسترش یافته و شعارها به برکناری دولت کشیده شده است.

در همین راستا، آتش زدن لاستیک خودروها در خیابان‌های شهر، یکی از روش‌های رایج اعتراضات در کشورهای مختلف جهان است که در تظاهرات لبنان نیز شاهد آن بودیم اما لبنانی‌ها به آن مواردی را افزوده و در کنار آن به شادی و خوشحالی پرداختند که در تصاویر و فیلم زیر شاهد رقص و گرفتن عکس یادگاری در کنار لاستیک آتش گرفته شده هستیم.

در صحنه‌ای دیگر شاهد انجام خواستگاری و برگزاری بخشی از مراسم جشن عروسی در حین انجام تظاهرات در لبنان بودیم که با استقبال و همدلی قابل توجه حاضرین در اعتراضات مواجه شد.

زنان سالخورده لبنانی نیز در تظاهرات برگزار شده ایفای نقش کردند؛ از جمله صحنه‌هایی که بسیار در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد می توان به صحنه‌ای اشاره کرد که زن سالخورده‌ای به سمت مانع امنیتی قدم بر می دارد که در پشت آن، نیروهای ارتش لبنان قرار دارند که وظیفه‌شان ممانعت از عبور تظاهرات‌کنندگان است، وی نیروهای ارتش را نصیحت می کند که طرفدار مردم باشند نه دولت، که در پایان ارتشی لبنانی زن سالخورده را به سمت خود دعوت کرده و سر وی را می بوسد که با استقبال گرم تظاهرات‌کنندگان رو به رو می شود.

 

همچنین در صحنه‌های دیگر شاهد هستیم که برخی از لبنانی‌ها در حالی که در نزدیکی‌شان لاستیک‌ خودروها در حال سوختن است، مشغول بازی، کشیدن قلیان و توزیع شیرینی هستند.

در تظاهرات اعتراضی مردم لبنان، شاهد حضور قشر‌های مختلف مردم این کشور از جمله بازیگران، نخبگان و شخصیت‌های معروف لبنانی هستیم.

در پایان باید به اقدام شایان تقدیر تظاهرات‌کنندگان لبنانی اشاره کنیم که پس از پایان یافتن تظاهرات، دست به تمیز کردن خیابان‌ها می زنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا