سیاسی

«عربی 21» خبر داد: برکناری افسرانی از الحشد الشعبی و ارتش عراق به علت ارتباط با تلاش امارات برای کودتا در عراق

پنج افسر بلندپایه از حشد الشعبی از جمله مشاور رئیس سازمان حشد به علت همکاری با تلاش امارات برای کودتا در عراق از سمت خود برکنار شده اند.

میدل ایست نیوز: منابع مطلع سیاسی از تشکیل اتاق عملیات تابع دستگاه امنیت امارات برای کودتا در عراق خبر دادند.

این منابع که نخواسته اند نامشان فاش شود به «عربی 21» گفته اند که با راه افتادن تظاهرات مردمی در عراق، امارات متحده عربی کوشیده که با همکاری چند افسر بلندپایه در دستگاه مبارزه با تروریسم و الحشد الشعبی به یک کودتای نظامی در عراق دست زند.

به گفته این منابع، چند روز پیش از آغاز تظاهرات در عراق یک افسر بلندپایه ارتش پس از دریافت اطلاعاتی درباره ارتباط وی با طرح های اجرای کودتا در کشور از سمت خود برکنار شده است.

در 28 سپتامبر گذشته و 2 روز پیش از آغاز تظاهرات در عراق، «عبدالوهاب الساعدی»، رئیس ستاد فرماندهی استان نینوا، به علت آنچه ارتباط با سفارت خانه های خارجی خوانده شد از سمتش برکنار شد.

پس از این تصمیم فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، «کفاح محمود»، مشاور رسانه ای «مسعود بارزانی»، با انتشار توئیتی از الساعدی به عنوان «السیسی عراق» یاد کرد و گفت که با برکناری وی یک نقشه خارجی شکست خورده است.

این منابع سیاسی افزوده اند که برکناری فرماندهان به این یک مورد منحصر نمی شده و 5 افسر بلندپایه از حشد الشعبی ازجمله مشاور رئیس سازمان حشد که از وی به «ا. ع.» یاد شده نیز از سمت خود برکنار شده اند.

این منابع افزوده اند که این فرمانده بلندپایه با «محمد دحلان»، مشاور ولیعهد ابوظبی، در تماس بوده است.

براساس این گزارش «طحنون بن زاید» و «محمد دحلان» اتاق عملیاتی برای پیگیری تظاهرات در عراق و دخالت در آن تشکیل داده اند.

روز گذشته، رسانه های عراقی از بازداشت یک گروه وابسته به امارات در بغداد خبر دادند که برای تأثیرگذاری بر تظاهرات فعالیت می کرد.

این رسانه ها تأکید کردند که این گروه متشکل از چند شهروند عراقی و لبنانی و با طحنون بن زاید در تماس بوده است.

همزمان با این تحولات، پایگاه «بغداد پست» که وابسته به امارات متحده عربی است و به انتقاد از قیام های بهار عربی شناخته می شود، با انتشار مطلبی مدعی شد که یکی از خواسته های اصلی تظاهرات کنندگان عراقی تشکیل شورای نظامی برای اداره کشور در مرحله انتقالی است.

این منابع سیاسی همچنین افزوده اند که شبکه های «العربیه» و «الحره» از اصلی ترین ابزارهای اجرای نقشه امارات در عراق و تأثیرگذاری بر روند مطالبات مردم هستند و برای سر کار آمدن یک حاکم نظامی در امارات تلاش می کنند.

پیش از این «قیس الخزعلی»، رئیس «عصائب اهل الحق»، طی یک مصاحبه تلویزیونی تأکید کرد که امارات از تظاهرات مردم حمایت مالی می کند و نخست وزیر و دستگاه های امنیتی عراق نیز از این موضوع اطلاع دارند.

به گفته این منابع، اطلاعات درباره نقش امارات در تظاهرات از طریق دستگاه امنیت ایران به مقامات عراقی رسیده و گفته می شود که یکی از رؤسای سه گانه در حکم حلقه وصل میان فرماندهان نظامی است و برای پیشبرد طرح امارات تلاش می کند.

منبع
عربی 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا