سرخط خبرهاسیاسی

در مذاکرات تشکل های سیاسی عراق برای آرام کردن تظاهرات چه می گذرد؟

منابع آگاه خبر دادند که در روزهای گذشته، نیروهای سیاسی عراق با همه طیف ها و جناح های خود تماس های گسترده ای برای بررسی اصلاحات متناسب با خواست ملت داشته اند.

میدل ایست نیوز: منابع آگاه از روند مذاکرات نیروهای سیاسی عراق در دو هفته گذشته به منظور جلب رضایت معترضان عراقی خبر دادند.

به گفته منابع آگاه در روزهای گذشته همه تشکل های سیاسی عراق اعم از شیعه و سنی و کرد، دیدارها و تماس های متعددی با یکدیگر داشته اند و در این میان بیشترین فشارها بر تشکل های سیاسی شیعه بوده که تظاهرات در اماکنی برپا شده که حوزه نفوذ این احزاب است.

به گفته این منابع، تشکل های سیاسی شیعه در این دیدارها پیشنهادهایی مانند تبدیل نظام سیاسی کشور از نظام پارلمانی به ریاستی یا نظامی ترکیبی را مطرح کرده اند که با مخالفت نیروهای سیاسی سنی و کرد مواجه شده با این استدلال که چنین نظامی به معنای متمرکز شدن قدرت به دست شیعیان است که اکثریت رأی دهندگان را دارند.

این منابع همچنین افزوده اند که پیشنهاد انحلال مجلس نیز ازسوی تشکل های سیاسی کرد و سنی رد شده که چون تظاهرات در مناطق شیعه نشین است و آنان دلیلی نمی بینند که از حقوق انتخاباتی خود دست بکشند مگر آنکه توده های مردم در مناطق دیگر هم به اعتراضات بپیوندند که چنین چیزی تاکنون رخ نداده است.

این منابع تأکید کرده که پس از حذف گزینه های انحلال مجلس و تغییر نظام سیاسی به نظام ریاستی، نیروهای سیاسی توافق کرده اند که بسته اصلاحاتی تازه ای تنظیم کنند تا رضایت مردم را در پی داشته باشد.

به گفته این منابع در این بسته جدید، تعدیل قانون انتخابات و ایجاد نظام انتخاباتی عادلانه تر که در آن افراد مستقل هم توان ورود به مجلس را داشته باشند و نیز اجرایی کردن قانون احزاب و شفاف سازی منابع درآمد احزاب وممنوعیت وجود شاخه نظامی برای احزاب است.

این منابع افزوده اند که به موجب این اصلاحات، برخی مواد قانون اساسی به نحوی که متناسب مطالبات معترضان باشد تغییر می کند البته با این شرط که خلاف نظام دموکراتیک و فدرالی عراق نباشد.

از دیگر موارد پیشنهاد شده در این بسته اصلاحات، انتخاب استانداران با رأی مستقیم مردم و تبدیل قوانین مصوب مجلس در پاسخ به مطالبات مردم به قوانین فعلی لازم الاجراست.

«عادل عبدالمهدی» در سخنان روز سه شنبه خود در هیئت دولت و در بیانیه ای که امروز در پاسخ به بیانیه مرجعیت صادر کرد به بسیاری از این موارد اشاره کرد و وعده اجرایی شدن آنها را داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا