اجتماعی

تولید خرما در عراق و مشکلات آن

عراق در پایان دهه شصت قرن گذشته، رتبه اول تولید خرما در جهان را دارا بود ولی اکنون به مرتبه نهم سقوط کرده است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه خبری السومریه، دفتر مرکزی آمار، وابسته به وزارت برنامه ریزی عراق اعلام کرد: تولید خرما در سال 2018 به 646 هزار تن رسید و خرمای زهدی نسبت به دیگر انواع خرما در عراق تولید بیشتری داشته است.
همچنین این مرکز افزود به دلیل عدم وجود درختان نخل در اقلیم کردستان و موصل و کرکوک، این مناطق شامل آمار نیستند و همچنین استان انبار به دلیل شرایط امنیتی نامناسب جزء آمار نیست.
تولید خرما در عراق، در سال 2018 به 646.2 هزار تن رسید که نسبت به سال 2017 که 618.8 هزار تن بوده است، 4.4 درصد افزایش داشته است.
بر اساس این گزارش، کل تولید خرمای زهدی در عراق به 351.6 هزار تن رسیده است و نسبت به تولید سال گذشته که حدود 338.3 هزار تن بوده است به میزان 3.9 درصد افزایش داشته است و از کل تولید خرمای عراق، 54.4 درصد را به خود اختصاص می دهد.
همچنین بر اساس این گزارش، میانگین محصول دهی هر اصله نخل در استان های عراق به 66.7 کیلوگرم می رسد و بالاترین میانگین محصول دهی نخل به استان واسط تعلق دارد که در حدود 81.6 کیلوگرم است و کم ترین میانگین محصول دهی نخل با میزان 47.1 کیلوگرم به استان بصره تعلق دارد.
کشور عراق در پایان دهه شصت قرن گذشته حدود 75 درصد از خرمای جهان را تولید می کرد و رتبه اول تولید خرما در جهان را دارا بود ولی در طول این چهار دهه به دلیل کاهش سهمیه های آب و بیماری ها و جنگ ها که از سال 1980 به نابودی ملیون ها درخت منجر شد، به مرتبه نهم سقوط کرده است.
به گزارش وبگاه خبری یقین، تولید خرمای عراق در سال های اخیر با وجود کیفیت بالای آن در میان خرمای تولیدی دیگر کشورهای جهان، کاهش چشم گیری داشته است، به ویژه با انباشته شدن بازار عراق از خرماهای وارداتی که تحت هیچ نظارتی برای تعیین نوع و کیفیت نیستند و هیچ کنترلی بر قیمت های آنها که روز به روز در حال افزایش است، وجود ندارد.
عراق در دو دهه پیش از این، حدود 700 هزار تن از انواع خرما را تولید می کرد، در حالی که اکنون تولید این محصول به نصف کاهش یافته است.
معروف ترین انواع خرما در عراق که همچنان تا امروز مورد علاقه شدید مردم عراق است و طعم ویژه ای به سفره مردم به خصوص در ماه رمضان بخشیده است، عبارتند از: شویثی، خستاوی، خضراوی، شکر، سلطان، اشرسی و جمالی.
به گزارش وبگاه خبری الجزیره، «علی ابراهیم»، فروشنده خرما در استان ذی قار عراق پس از سال ها کار سخت در فروش خرمای محلی در مغازه کوچک خود که مملو از انواع مختلف خرماست و پس از افزایش تقاضا برای خرمای ایرانی در برابر کاهش تقاضای خرمای عراقی در چند سال گذشته، در نهایت تصمیم گرفت برای واردات خرما، خود به ایران سفر کند.
وی از میزان ناامیدی خود از وضعیت خرمای کشور پس از افت شدید تولید داخلی در برابر خرمای ایرانی و عربستانی که در چند سال گذشته بازارها را پر کرده است، گفت.
وی همچنین تاکید کرد درصورتی که تنها به فروش خرمای عراقی ادامه دهد، کار خود را که سال هاست به آن عادت کرده از دست خواهد داد.
بازارهای عراق سرشار از این محصولات است که عموما نامرغوب اند و قادر به رقابت با محصولات محلی نیستند ولی سود برخی گروه های بانفوذ در ورود کالاهای نامرغوب به عراق است.
سهل انگاری دولت و عدم حمایت و جنگ ها و بازاریابی ضعیف، مهم ترین عوامل فروپاشی صنعت تولید خرما و افت آن در عراق است، علاوه براین، بر اساس بررسی کارشناسان و متخصصین کشاورزی، عدم توانایی شرکت عراقی در تولید و بازاریابی خرما با بسته بندی این محصول برای رقابت با محصولات عرضه شده کشورهای همسایه در بازار، از دیگر عوامل این شرایط است.
«ابواحمد» که کشاورز و صاحب نخلستان های وسیع است می گوید که ناچار به قطع بسیاری از درختان نخل خود شده است تا زمین هایش را برای فروش به عنوان زمین های مسکونی آماده کند.
ابواحمد تاکید می کند که دیگر به مانند سال های گذشته برای گرده افشانی باغ ها حمایتی صورت نمی گیرد و اکنون کشاورز خود به تنهایی عهده دار نگهداری و گرده افشانی باغ ها و محصولات خود است، در حالی که دولت مشغول مواد کشاورزی وارداتی از کشورهای همسایه است.
بر اساس آخرین آمارگیری نخل های عراق در سال 2017، تعداد آنها در طول ده سال گذشته به 15 ملیون اصله نخل رسیده است، در حالی که بر اساس بیانیه دو سال پیش وزارت کشاورزی عراق، تا پایان دهه هشتاد قرن گذشته به بیش از 33 ملیون اصله نخل می رسید.
به گزارش خبرگزاری بغداد پست، «صالح الحسنی»، وزیر کشاورزی عراق در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: وزارت کشاورزی به دنبال اجرای یک برنامه استراتژیک بزرگ برای افزایش تعداد نخل ها، با انجام برنامه کاشت یک ملیون نخل است و همچنین برنامه های کشاورزی دیگر که «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق به عهده گرفته است. این برنامه ها برای توزیع و گسترش سیستم های آب پاشی بر زمین های کشاورزی در مقابله با کمبود آب در آینده است.
به گزارش وبگاه خبری الجزیره، به گفته «حمید النایف»، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق با وجودی که وزارت کشاورزی، درگاه های مرزی را به ممانعت از ورود 12 محصول کشاورزی برای حمایت از کشاورزی داخلی از جمله خرما و گوجه فرنگی ملزم کرده است ولی این محصولات به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند و وزارت کشاورزی قادر به ممانعت از آن نیست.
وی در ادامه افزود در چند سال اخیر، سالانه شاهد واردات محصولات کشاورزی، به میزان بیش از 12 ملیارد دولار هستیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا