سرخط خبرها

واکنش احزاب و تشکل های سیاسی عراق به بیانیه مرجعیت عالی شیعه

حزب الدعوه، ائتلاف فتح، ائتلاف نصر، و جریان حکمت ملی از گروه هایی بودند که از بیانیه مرجعیت اعلام حمایت کردند.


میدل ایست نیوز: در پی قرائت بیانیه مرجعیت عالی شیعه در خطبه های نماز جمعه کربلا، گروه ها و تشکل های سیاسی با صدور بیانیه هایی از این خطبه ها اعلام حمایت کردند.

حزب الدعوه، به دبیر کلی «نوری المالکی» با صدور بیانیه ای ضمن اعلام حمایت کامل از بیانات مرجعیت، تأکید کرد که اصلاح اوضاع اقتصادی و سیاسی و اداری و اجتماعی در کشور به یک ضرورت تبدیل شده که همه دربرابر آن مسئولیت دارند و اصلاح قانون انتخابات و تغییر کمیساریای مستقل انتخابات و تشکیل مجلس و دولت جدید به دور از سهمیه بندی بهترین راه پیش رفتن به سمت آینده ای درخشان برای عراق است.

در بیانیه حزب الدعوه از همه نیروها خواسته شده که از موضع مرجعیت حمایت و بر ضرورت دور ماندن روند تحولات دموکراتیک از دخالت های خارجی و فشار گروه های مسلح تأکید کنند و نگذارند که مفسدان و بعثی ها و تروریست ها در انتخابات شرکت کنند.

ائتلاف فتح به ریاست «هادی العامری» نیز با صدور بیانیه ای بیانات مرجعیت را تاریخی خواند و تأکید کرد که این بیانیه نقشه راهی است که نیروهای سیاسی باید با زمان بندی معین برای عملی کردن آن تلاش کنند.

«سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، نیز تأکید کرد که بیانات مرجعیت تنها نقشه راهی است که دولت و مجلس و دستگاه قضایی و نیروهای سیاسی باید پیش بگیرند.

ائتلاف نصر نیز با صدور بیانیه ضمن اعلام حمایت از بیانیه مرجعیت تأکید کرد که مرجعیت مثل همیشه نشان داد که از ملت و اصلاحات جانبداری می کند و افزود که از روز اول تظاهرات تأکید کردیم و باز تکرار می کنیم که باید دولتی موقت به ریاست فردی مستقل مسئولیت مرحله انتقالی را بر عهده بگیرد تا انتخابات عادلانه زیر نظر نهادهای بین المللی برگزار شود.

در بیانیه مرجعیت عالی شیعه به طور خاص از عملکرد نیروهای سیاسی عراق انتقاد شده و آمده که با گذشت چندین روز از تظاهرات مردم و مطالبات مشروع آنان که باعث کشته شدن چند تن از تظاهرات‌کنندگان شد، در عمل شاهد اقدامی جدی برای کاهش امتیازات غیرعادلانه برخی مقامات و برخورد با فاسدان بزرگ و ارجاع اموال از دست رفته و دور شدن از سهمیه بندی و حساب و کتابهای حزبی در مسئولیت های دولتی و پست های ویژه نیستیم که این باعث تردید در جدیت مقامات در عملی کردن مطالبات مردم و اصطلاحات واقعی می‌شود.

در این بیانیه آمده که نیروهای سیاسی با توافق یکدیگر، کشور را به غنیمتی تبدیل کرده اند که آن را میان خود تقسیم می کنند و از فساد یکدیگر چشم پوشی می کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا