سرخط خبرهاسیاسی

آرامکو بیش از ۲۴ میلیارد دلار از سهام خود را عرضه می‌کند

شرکت نفتی آرامکو اعلام کرده که قصد دارد بیش از ۲۴میلیارد دلار از سهام خود را در بورس عرضه کند.

میدل ایست نیوز: شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نوشت که  آرامکو پیش بینی کرده ۱.۵درصد از سهام خود به ارزش ۲۴ تا ۲۵.۵میلیارد دلار را وارد بازار بورس کند.

مقامات سعودی از ماه ها پیش تصمیم گرفته اند که بخشی از سهام شرکت نفتی آرامکو را ابتدا در بورس ریاض و سپس در بازارهای بین المللی عرضه کنند اما این اقدام تاکنون و به دلایل مختلف سیاسی و نظامی به تاخیر افتاده است.

پیشتر اعلام شده بود که عرضه سهام بورس شرکت آرامکو که قرار بود از ماه نوامبر (آبان) آغاز به کار کند، با تاخیر فعالیت های شرکت به علت حملات نظامی انصارالله،  به ماه های دسامبر و ژانویه (دی و بهمن) موکول شده است.

با وجود اصرار آمریکایی ها برای عرضه بخشی از سهام شرکت نفتی آرامکو در بازار بورس جهانی ، وزیر انرژی عربستان در کنفرانسی در ریاض با حضور وزیر خزانه داری آمریکا تاکید کرد که این تصمیم از جانب سعودی ها و در زمان مناسب اتخاذ می شود.

“عبد العزیز بن سلمان ” وزیر نفت عربستان در کنفرانس “اقدام برای آینده سرمایه گذاری” که در ریاض برگزار شد تاکید کرد، تصمیم برای عرضه بخشی از سهام شرکت آرامکو در بازارهای جهانی تصمیمی سعودی است و از جانب محمد بن سلمان ولیعهد این کشور اتخاذ می شود.

وی افزود: این تصمیم در زمان مناسب و با روشی مناسب اتخاذ خواهد شد.

پیش از این «امین ناصر» مدیرعامل شرکت آرامکو اعلام کرده بود که ظرف چند هفته آینده این شرکت نفتی را وارد بازار بورس می کند؛ اتفاقی که بازارهای بین‌المللی بورس بی‌صبرانه انتظارش را می‌کشند، چرا که قرار بوده که این بزرگ‌ترین ورود یک شرکت به بازار بورس از نظر حجم سرمایه باشد.

اما کارشناسان معتقدند حملات هوایی انصارالله به پالایشگاه‌های آرامکو، عربستان را چه از نظر نظامی و چه از نظر اقتصادی تحت تأثیر قرار داده و ارزش آرامکو را تحت الشعاع خود قرار داده است.

از سوی دیگر “استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا نیز که در این کنفرانس حاضر بود با تاکید بر سند چشم انداز اقتصادی ۲۰۳۰ و ارتباط آن با عرضه سهام آرامکو در بازار بورس جهانی، ریاض را تشویق کرد تا هرچه سریعتر این سهام را در بازارهای جهانی عرضه کند.

منوچین افزود: عرضه سهام شرکت نفتی آرامکو فرصتی برای توسعه اقتصاد عربستان و دیگر کشورهای جهان است و می تواند اقتصاد عربستان را به طور بی سابقه ای متحول کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا