اجتماعی

درصد حوادث رانندگی در کشورهای عربی

سازمان جهانی بهداشت: حوادث رانندگی، علت اول مرگ و میر افراد گروه سنی 15 تا 29 سال است.

 

میدل ایست نیوز: به گزارش وبگاه سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود 1.25 ملیون نفر در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند.

حوادث رانندگی در بیشتر کشورهای جهان به میزان 3 درصد از تولید ناخالص داخلی هزینه در بر دارد.
نصف کسانی که در جاده های مختلف جهان جان خود را از دست می دهند، قشر آسیب پذیر جاده ها یعنی عابران پیاده و موتورسواران و دوچرخه سواران هستند.

کشورهای با درآمد پایین و متوسط با وجودی که تنها حدود 45 درصد از خودروهای جهان را در بر دارند، 90 درصد متوفین ناشی از حوادث رانندگی در جهان را دارا هستند.

حوادث رانندگی، علت اول مرگ و میر افراد گروه سنی 15 تا 29 سال است.

سالانه 1.25 ملیون نفر در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند و بین 20 تا 50 ملیون نفر دیگر دچار مصدومیت می شوند و بسیاری از آنها در اثر آن به معلولیت دچار می شوند.

به گزارش وبگاه مجله تجارت عربی، در میان کشورهای گروه بیست یا گروه بیست اقتصاد بزرگ، کشور عربستان سعودی بالاترین میانگین کشته شدگان ناشی از حوادث رانندگی را با تعداد 28.8 کشته در هر 100 هزار نفر و در مجموع 9031 متوفی داراست.

بر اساس گزارش وضعیت ایمنی جاده ها، صادر شده از سازمان جهانی سلامت در سال جاری، هفت عامل رفتاری خطرناک هنگام رانندگی عبارتند از: سرعت، رانندگی در حالت مستی، کلاه ایمنی موتورسواران، کمربند ایمنی، صندلی کودکان، رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر و گوشی همراه.

مدیریت کل راهنمایی و رانندگی عربستان سعودی در ماه مارس 2017 اعلام کرد: در بیست سال گذشته حدود 100 هزار نفر در کشور بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند و این بدان معنی است که روزانه 14 نفر در سراسر عربستان که جمعیتش به حدود 32 ملیون نفر می رسد، به این علت از دنیا می روند.

به گزارش وبگاه خبری السومریه، دفتر مرکزی آمار وابسته به وزارت برنامه ریزی عراق، آمار حوادث رانندگی پنج سال گذشته را با اشاره به افزایش خطرناک آن در سال 2018 به میزان 11.7 درصد، اعلام کرد.

تعداد حوادث رانندگی ثبت شده به جز اقلیم کردستان در سال 2018، 9852 حادثه است که از این میان، 2463 حادثه منجر به فوت( 25 درصد ) و 7389 حادثه منجر به فوت نشده است (75 درصد)، در حالی در سال 2017، 8824 حادثه رانندگی رخ داده است و افزایشی بالغ بر 11.7 درصد را نشان می دهد.

به گزارش وبگاه خبری الجزیره، کشور مصر از هرج و مرج و فراوانی حوادث رانندگی رنج می برد، امری که سالانه منجر به کشته شدن هزاران نفر و خسارت های اقتصادی بزرگ می شود.

بر اساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت، مصر از کشورهای دارای بالاترین میانگین حوادث رانندگی در جهان محسوب می شود، به گونه ای که در سه سال گذشته، در میان ده کشور اول در تعداد قربانیان حوادث جاده ای جای گرفته است و در مصر تعداد قربانیان حوادث رانندگی به 25 هزار و 500 نفر در یک سال می رسد.

به گزارش وبگاه روزنامه الکترونیکی سفیرالشمال، در کشور لبنان، مقایسه میان سال های 2017 و 2018 نشان می دهد، حوادث رانندگی رو به افزایش است، چنانکه در سال 2017، 4053 حادثه رانندگی و513 کشته ثبت شده است درحالی که در سال 2018، 4551 حادثه و 496 کشته ثبت شده است.

در افزایش حوادث رانندگی دلایلی اساسی وجود دارد که اولین آنها جاده ها هستند که از ساده ترین استاندارهای ایمنی عمومی بی بهره اند، چه از نظر فراوانی چاله ها و چه نبود روشنایی کافی و همچنین عدم هوشیاری و سرعت غیر مجاز وعدم کارآمدی اقدامات انجام شده توسط دولت از دیگر علل حوادث رانندگی است.

در لبنان از هر 100 هزار نفر جمعیت، 18 نفر بر اثر حوادث رانندگی کشته می شوند، درحالی که در کشورهای پیشرفته این نسبت بین 4 تا 7 نفر در هر 100 هزار نفر است و در این میان در لبنان، عابران پیاده بالاترین میزان کشته شدگان را در حوادث رانندگی به میزان 37 درصد دارا هستند.

به گزارش وبگاه الامارات الیوم، حوادث رانندگی در پنج سال گذشته در کشور امارات متحده عربی منجر به فوت 3123 نفر در گروه های سنی مختلف شده است، یعنی تقریبا در حدود دو نفر در روز، در حالی که مجموع حوادث رانندگی در این مدت 31 هزار و 829 حادثه، یعنی در حدود 17 حادثه در روز بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا