اجتماعیسیاسی

کشاورزی در عراق و مشکلات آن

بخش کشاورزی عراق به دلایل سیاسی و همچنین فساد مالی و اداری، متوقف یا غیر فعال است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه خبری العربی الجدید، بر اساس گزارش های سابق وزارت کشاورزی و وزارت برنامه ریزی عراق، مساحت زمین های مناسب کشت عراق تا ابتدای سال جاری حدود 48 ملیون دونوم( واحد اندازه گیری مساحت زمین ) بوده است.

این زمین ها بیشتر در شمال و جنوب و مرکز و غرب عراق قرار دارند ولی آنچه برای زراعت در سال جاری و در طول فصل زمستان اعلام شده است، از 12 ملیون دونوم تجاوز نمی کند و بیشتر آن برای کشت گندم و جو و ذرت مورد استفاده قرار گرفته است، در حالی که باغ های تولید کننده میوه های مختلف در عراق بیش از یک ملیون دونوم و نخلستان ها حدود 5 ملیون دونوم از کل مناطق عراق را در بر می گیرند.

این حقیقت، عراق را پس از مصر و سودان در میان کشورهای عربی بسیار غنی در زمینه کشاورزی قرار می دهد ولی در حال حاضر به علت عدم فعال کردن بخش کشاورزی در کشور و تضعیف بسیار آن در اثر واردات محصولات کشاورزی ایرانی و ترکی از راه مرزهای زمینی مشترک، در پایین لیست این کشورها قرار گرفته است.

مسئولی بلندپایه در دولت عراق در این زمینه به العربی الجدید می گوید: بخش کشاورزی عراق به دلایل سیاسی و همچنین فساد مالی و اداری، متوقف یا غیر فعال است.

این مسئول عراقی از خروج سالانه چهار ملیارد دولار از عراق به ایران و ترکیه برای خرید محصولات کشاورزی مختلف خبر داد که تعداد آنها به 35 محصول می رسد و اکثر آنها در عراق کاشت می شده است.

وی در ادامه تاکید می کند که این مبلغ می توانست در کشور باقی بماند و به دست کشاورز عراقی برسد و تولید کشاورزی عراق را تقویت کند.

این مسئول در ادامه افزود مشکلات بیابان زایی و افزایش درصد نمک و کمبود آب از جمله خطرات دیگری است که کشاورزی عراق را تهدید می کند.

کمیته کشاورزی پارلمان عراق، جریان های مختلف را به تلاش برای ضربه زدن به بخش کشاورزی و تسهیل واردات محصولات کشاورزی هم زمان با فصل برداشت در عراق متهم کرد.

از سوی دیگر «میثم حمید»، کشاورز عراقی، به العربی الجدید می گوید: از مهم ترین عواملی که کشاورز عراقی را با بیکاری مواجه می کند، واردات بدون برنامه دولت است.

سبزیجات و میوه ها و همچنین بذرها و کودها با قیمت های پایین وارد عراق می شوند.

به نوشته وبگاه خبری نون پست، با وجودی که عراق از پرآب ترین کشورهای خاورمیانه است و دو رودخانه دجله و فرات و ده ها نهر و دریاچه از میان خاک این کشور می گذرند، شاهد پس رفت بسیار کشاورزی در سال های گذشته بوده است و بیابان ها و شن ها به مرور به سوی شهرها و مناطقی که زمانی سرسبز بوده اند، در حال پیش روی اند.

عراق در سال های گذشته کاهش بسیار زمین های زیر کشت را شاهد بوده است.

کارشناسان اقتصادی هشدار می دهند که عراق در سال های گذشته از مجموع 40 ملیون دونوم زمین قابل کشت تنها 10 ملیون دونوم زمین زیرکشت داشته است.

در این زمینه «خالد زکی»، کارشناس اقتصاد می گوید: عراق سه چهارم زمین های قابل کشت خود را در شمال و جنوب کشور هدر می دهد.

وی علت کاهش کشاورزی را سوء مدیریت و برنامه ریزی در دو وزارت کشاورزی و منابع آب عراق می داند.

زکی در ادامه افزود اگر عراق به روش های کشاورزی سنتی خود ادامه بدهد، زمین های زیر کشت کنونی در سال های پیش رو کاهش بسیاری خواهند داشت.

دلایل بسیاری برای کاهش کشاورزی در عراق وجود دارد از جمله ضعف برنامه ریزی و روش های آبیاری قدیمی و هدر دادن آب و افزایش نابودی باغ ها و تبدیل آنها به پروژه های مسکونی و تجاری.

به نوشته وبگاه خبری کتابات، بر اساس گزارش دفتر آمار عراق، مساحت زمین های کشت شده به علت تغییرات آب و هوایی کاهش یافته است و این تغییرات منجر به کاهش بارندگی و کاهش باروری خاک شده است.

بر اساس این گزارش گندم و جو بیش از دیگر محصولات از این امر متاثر شده است.

درصد تولید گندم در فصل زمستان 2018 حدود 2 ملیون تن بوده است که نسب به سال گذشته  27 درصد کاهش داشته است.

کشاورزان متعقدند علت اصلی این کاهش، وجود مشکلاتی است که کشاورزان در کشت گندم و جو به علت کمبود آب دارند.

«محمد حمزه»، استاد استراتژی آب در دانشگاه دهوک می گوید: از سال 2003 بودجه ای برای بررسی و حل مشکلات تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر اقتصاد و کشاورزی و محیط زیست عراق در نظر گرفته نشده است.

وی افزود آبیاری گیاهان به پمپ های بزرگ آب نیاز دارد و استفاده از آنها نیازمند سوختی گرانقیمت است و همچنین کشت و برداشت محصول هزینه بسیاری در بر دارد و این درحالی ست که پیش از بحران آب به پمپ ها نیازی نبود.

به نوشته وبگاه خبری شفق نیوز، دولت عراق از آغاز برنامه ای استراتژیک برای احیای دوباره بخش کشاورزی با منع دولت از واردات تعدادی از محصولات کشاورزی به علت وفور آنها در بازارهای داخلی کشور خبر داد.

به نوشته وبگاه الخلیج اونلاین، وزارت کشاورزی عراق از دست یابی به خود کفایی در تولید گندم بیش از میزان مورد نیاز و برای اولین بار در کشور خبر داد.

«صالح حسنی»، وزیر کشاورزی عراق، رسیدن به خودکفایی برای اولین بار در تولید گندم  را دست آوردی بزرگ خواند.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا