سرخط خبرهاسیاسی

البوکمال؛ میدان تنش تازه امنیتی اسرائیل و ایران

منابع آگاه خبر داده اند که منطقه ای میان مرز سوریه و عراق تا قلب دیرالزور کاملا در اختیار نیروهای وابسته به ایران است.

میدل ایست نیوز: همین چندی پیش بود که گذرگاه البوکمال در مرز عراق و سوریه بازگشایی شد. این در حالی است که در رأس ساعت 3 صبح دوشنبه 9 سپتامبر دو انفجار شهر البوکمال و حومه آن را لرزانده بود. به گفته «محمد» یک جوان سوریه ای ساکن البو کمال که شاهد عینی این حملات بود، همه در شهر می دانند که هدف این حملات چه گروهی بوده است.

به گفته چند منبع محلی، پایگاه های نظامی تابع نیروهای عراقی وابسته به ایران و نیروهای سوریه ای در معرض حملات هوایی سخت هم زمانی قرار گرفته که چندین کشته و زخمی در پی داشته بود.

روایت های رسمی از این حادثه تفاوت هایی با یکدیگر داشتند. واحد اطلاع رسانی جنگی حزب الله لبنان «به نقل از یک منبع نظامی سوری» خبر داد که آنچه رخ داد «حملات اسرائیل بود که برای اجرای آن از آسمان اردن استفاده شد و امریکایی ها در پایگاه نظامی تنف از آن حمایت لجستیک کردند» و افزود که این حمله هیچ تلفات انسانی در پی نداشت.

اما «احمد المحلاوی»، فرماندار القائم در استان الانبار عراق، گفت که این بمباران هوایی یک پایگاه نظامی جدید که نیروهایی تابع حشد الشعبی در حال ساختن آن بودند را هدف قرار داده است.

یک مقام وزارت دفاع امریکا نیز در گفت وگو با «الجزیره» اتهامات به واشنگتن درباره مسئولیت در این حادثه را بی اساس دانست و گفت که نیروهای امریکا در حملات علیه گروه های وابسته به ایران در البوکمال هیچ نقشی نداشته اند و تمرکز نیروهای ائتلاف بین المللی به فرماندهی امریکا در این منطقه بر مبارزه با داعش است.

«الجزیره» به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد گروه هایی از حشد الشعبی عراق در کنار نیروهای دیگری که وابسته به ایران هستند منطقه ای میان مرزهای سوریه و عراق تا قلب دیرالزور را در اختیار دارند.

براساس این اطلاعات این گروه ها پایگاه هایی برای خود در شهر البو کمال و نیز جاده ای که این شهر را به مرز عراق و سوریه متصل می کند برپا کرده اند.

منابع آگاه افزوده اند که مهم ترین این پایگاه ها محوطه نظامی امام علی است که به تازگی ساخته شده و در آن انباری برای مهمات و سلاح های گروه الابدال وابسته به ایران وجود دارد.

به گفته این منابع این منطقه از جنوب رود فرات تا مرز عراق از زمان اخراج داعش شاهد هیچ گونه حضور روسیه نبوده، اما هواپیماهای امریکایی از پایگاه تنف میان این منطقه تا پایگاه «حقل العمر» در حومه دیرالزور پرواز می کنند.

«عبدالناصر العاید»، کارشناس نظامی سوریه ای، تأکید می کند که از مهم ترین علل حملات مکرر اسرائیل به این منطقه آن است که این منطقه علاوه بر مسائل نظامی اهمیت راهبردی اقتصادی هم دارد چون ایران از همین منطقه به دولت سوریه نفت و سوخت ارسال می کند.

به گفته العاید تل آویو تاکنون بیش از 160 بار به گروه های وابسته به ایران در سوریه حمله کرده که اکثر آنها در حومه پایتخت و اطراف قنیطره در نزدیکی جولان و مواضعی در اطراف حمص و نزدیک مرز عراق و سوریه بوده است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا