سیاسی

اظهارات ضد و نقیض درباره بازداشت یکی از سران سابق حزب الدعوه در امارات

«عزت الشابندر» چند بار خبر بازداشت خود در امارات را تکذیب کرده، اما برخی گروه های نزدیک به الحشد الشعبی بر این ادعا پافشاری می کنند.

میدل ایست نیوز: خبر بازداشت «عزت الشابندر» از سران سابق حزب الدعوه و نیروی سیاسی جنجال‌برانگیز عراقی در امارات در حالی در شبکه های اجتماعی عراق پیچیده که او خود این خبر را به شدت انکار کرده است.

«قیس الخزعلی»، رئیس گروه شبه نظامی عصائب اهل الحق، با انتشار توئیتی تأکید کرد که «محمد بن زاید»، ولیعهد امارات، عزت الشابندر را بازداشت کرده است.

الخزعلی این اقدام را شبیه حبس خانگی «سعد الحریری» توسط «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان دانست و افزود که «احمق از این نکته غافل بوده که نه امارات عربستان است و نه عراق لبنان».

الشابندر با انتشار توئیتی در واکنش به این خبر، این ادعا را شدیدا تکذیب کرد و گفت که برخی رسانه ها خبری منتشر کرده اند که مقامات فرودگاه دبی «عزت الشابندر» را در هتل فرودگاه بازداشت کرده اند «این خبر را کاملا تکذیب می کنم و همچنان در سفری ویژه به دبی سفر کرده ام».

پس از انتشار این خبر، الشابندر بار دیگر واکنش نشان داد و این اخبار را تکذیب کرد و گفت که همه اظهاراتی را که می خواهند از این شایعه سوءاستفاده کنند محکوم می کند و افزود که این شایعه به نفع عراق و روابطش با کشورهای عربی و منطقه نیست.

او حتی فیلمی از خود منتشر کرد و گفت که در خانه یکی از دوستانش است و بعد به بغداد بازخواهد گشت.

«غالب الشابندر»، از سران حزب الدعوه، نیز در اظهاراتی تأکید کرد که شخصا با برادر خود تماس تلفنی داشته و هیچ مورد مشکوکی در این تماس به نظرش نیامده است.

اما یکی از سران ائتلاف فتح به «العربی الجدید» گفت که براساس اطلاعاتی که در دست است الشابندر تحت بازجویی دستگاه اطلاعات امارات است و در هتلی در دبی به حصر درآمده است.

به گفته این مقام، علت این برخورد با الشابندر اظهارات وی درباره حمایت امارات از گروه های سیاسی و عشایری در غرب عراق برای ایجاد یک اقلیم سنی و نیز درباره نقش امارات در طرح موسوم به «معامله قرن» است.

همزمان چند مقام وزارت خارجه عراق به «العربی جدید» گفتند که وزارت خارجه هیچ اقدامی در این باره نکرده چون به صورت رسمی درخواستی ازجانب خانواده الشابندر یا سفارت عراق در امارات دریافت نکرده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا