سرخط خبرها

بازدید دومین هیئت از روزنامه نگاران خلیجی و عراقی از اسرائیل

وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد که میزبان گروهی از روزنامه نگاران و فعالان شبکه های اجتماعی از کشورهای عربی ازجمله کشورهای خلیج و عراق بوده است.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه اسرائیل از میزبانی هیاتی از فعالان رسانه‌ای و وبلاگ‌نویسان کشورهای عربی از جمله تعدادی از کشورهای خلیجی و عراق خبر داد.

دستگاه دیپلماسی اسرائیل اعلام کرد هیات مذکور اقدام به گشت و گذار فرهنگی و گردشگری کردند و از پروژه خط آهن که قرار است اسرائیل را با برخی از کشورهای منطقه متصل کند، اطلاع یافتند.

در بیانیه وزارت امور خارجه اسرائیل آمده میزبانی از این هیات در چارچوب فرصت‌دهی به روزنامه‌نگاران برای آشنایی مستقیم با جامعه متنوع اسرائیل و آگاهی از مواضع مختلف تل‌آویو درقبال مسائل مختلف انجام شده است.

هیات رسانه‌ای متشکل از کشورهای عربی در این سفر همچنین از موزه «یاد فاشیم» مربوط به قربانیان یهودی دوران نازیسم و کنیست و اماکن مقدس موجود در قدس بازدید کردند.

در همین رابطه، «یسرائیل کاتس»، وزیر امور خارجه اسرائیل برای هیات مذکور درباره پروژه خود که بر آن نام «راه‌اهن صلح منطقه» نهاده است، توضیح داد، پروژه‌ای که انتظار می رود اسرائیل را به کشورهای عربی و خلیج وصل کند.

در همین ارتباط، روزنامه‌نگاری عربی در گفت‌وگو پایگاه خبری الخلیج انلاین، انجام این سفر را تایید کرد و گفت: «سفر به اسرائیل در کنار روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان عربی به من هم پیشنهاد شد، در این سفر، برخی نمایندگان پارلمان های عربی هم حضور داشتند.»

وی افزود: «در آغاز به ما اطلاع دادند که این سفر رسمی خواهد بود و برای انتشار در رسانه‌ها تصویربرداری خواهد شد اما پس از آنکه بسیاری از این موضوع احساس ترسیدند، طرف اسرائیلی پیشنهاد انجام سفر شبه سری را مطرح کرد، بدون آنکه تصاویر شرکت‌کنندگان به جز افرادی که خود مشکلی با انتشار تصاویر ندارند، منتشر نخواهد شد و در پاسپورت این افراد مهر ورود به اسرائیل زده نشود.»

این روزنامه‌نگار که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت: «این سفر همزمان با ابتکار جدیدی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل انجام شد، ابتکاری که در آن، 30 نماینده از 15 کشور عربی به علاوه یهودیان غیر اسرائیلی در 20 نوامبر در لندن برای ارائه ابتکار جدیدی تحت عنوان ابتکار جامع عربی، منطقه‌ای گرد هم جمع شدند.»

شماری از کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات و بحرین اخیرا روند برقراری روابط با اسرائیل را شتاب بخشیده اند، به طوری که دیگر همچون گذشته، واهمه‌ای از رسانه‌ای شدن سفر مقامات اسرائیلی به کشورهایشان و برقراری روابط با تل‌آویو ندارند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا