سرخط خبرها

سازمان ملل: ۱۶۰ داعشی متهم به کشتار ایزدی‌ها شناسایی شده‌‌اند

رئیس تیم بازرسان سازمان ملل اعلام کرد تا کنون ۱۶۰ تن از شبه‌نظامیان عضو داعش به اتهام قتل‌عام اقلیت ایزدی‌ در شمال عراق شناسایی شده‌اند.

میدل ایست نیوز: رئیس تیم بازرسان سازمان ملل اعلام کرد تا کنون ۱۶۰ تن از شبه‌نظامیان عضو داعش به اتهام قتل‌عام اقلیت ایزدی‌ در شمال عراق شناسایی شده‌اند و تشکیل پرونده علیه این افراد آغاز شده است.

این خبر روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل اعلام شد.

افراط گرایان اسلامی عضو داعش که اعضای اقلیت ایزدی را کافر می‌خواندند، در سال ۲۰۱۴ میلادی به قلب جامعه ایزدی‌ها در منطقه سنجار عراق حمله کردند، زنان جوان آنها را به اجبار به همسری نیروهای خود درآوردند و مردان و پسران و زنان مسن این اقلیت را قتل‌عام کردند.

کارشناسان سازمان ملل بار دیگر در ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی هشدار دادند که دولت اسلامی در حال ارتکاب جنایت جنگی علیه اقلیت ایزدی در سوریه و عراق است،‌ جنایاتی که همچنان شامل قتل‌عام،‌ بردگی جنسی و دیگر جرائم می‌شد.

یک مرد ایزدی روز سه‌شنبه در برابر اعضای شورای امنیت سازمان ملل بخشی از خاطرات تلخ خود از آن دوران را تعریف کرد. او گفت: «داعشی‌ها ما را به تیر بستند، تیراندازی به سمت ما را آغاز کردند و سپس به مکان دیگری رفتند. من زیر انبوهی از اجساد بی‌جان افتاده بودم. وقتی چشمم را پس از رفتن آنها باز کردم، اجساد سه برادر و بدن‌های بی‌جان باقی خویشاوندانم را دیدم.»

نادیه مراد، که خود یک دختر ایزدی و قربانی تجاوز اعضای داعش بود، در سال ۲۰۱۸ میلادی به پاس مبارزه با «تجاوز جنسی به عنوان سلاح جنگی» برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل شد.

منبع
یورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا